آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۵۷
اقتصادی
۴

یک فعال بازار کار مطرح کرد: نحوه پرداخت عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت

فعال بازار کار در بیان جزئیات نحوه محاسبه عیدی کارگران پاره وقت و ساعتی در پایان سال گفت: مطابق ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی کار کرده اند، به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می شود.

حمیدحاج اسماعیلی در گفت وگو با تسنیم افزود: اگر فردی پاره وقت یا نیمه وقت کار کرده است باید عیدی را مطابق مدت زمان کارکرد خود دریافت کند. قانون کار اعلام می کند که کارگر باید هفته ای 44 ساعت در کارگاه فعالیت کند. اگر فردی به صورت ساعتی آمده باشد، به طور مثال در ماه 30 ساعت کار کرده باشد، تمام این مدت در طول سال باید محاسبه شود و تقسیم بر تعداد ساعت شود و مدت زمانی که کار کرده است عیدی دریافت می کند.

وی ادامه داد: کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

این کارشناس بازار کار گفت: بر اساس تبصره یک این ماده مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه گردد و مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

حاج اسماعیلی اظهار کرد: بر اساس حداقل دستمزد کارگران که 812 هزار تومان است، حداقل عیدی کارگران امسال یک میلیون و 624 هزار تومان و حداکثر 2 میلیون و 436 هزار تومان خواهد بود.