آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۹
هنرهای تجسمی
۱۰
یادداشت

نبود گالری ملی، یک مشکل ملی

کامبیز درمبخش (کاریکاتوریست)

در خصوص نهمین دوره جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر که به میزبانی موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده، باید بگویم که موزه مکان مناسبی برای برپایی چنین رویدادهایی نیست زیرا این موزه گنجایش مشخصی دارد، در نتیجه شورای هنری جشنواره نتوانست تمام آثار خوبی را که به دبیرخانه ارسال شده بود انتخاب کند و کارهایی که به نظر من خوب بود، به خاطر کمبود جا، برای نمایش نهایی کنار گذاشته شد.

این یک مشکل ملی است که در ایران یک گالری ملی نداریم و مجبوریم برای نمایش رویدادهای مهم هنری به موزه مراجعه کنیم. موزه یک مکان تخصصی است که برای نمایش آثار موزه ای طراحی شده و آمادگی نمایش آثاری که بخصوص با مدیاهای جدید خلق شده اند، ندارد. همچنین این مکان حدود 40 سال پیش ساخته شده و طبیعی است که نمی تواند نیازهای امروز را رفع کند.

مشکل دیگر در برگزاری این رویداد این است که بسیاری از هنرمندان در جشنواره شرکت نمی کنند، زیرا بعضی ها می گویند که این رویداد دولتی است و شاید کارهایشان را سانسور کنند یا اصلا قبول نکنند. اما در نهایت معتقدم جشنواره تجسمی فجر می تواند جالب تر و بهتر برگزار شود تا از لحاظ کیفیت زمانی. اگر اینگونه شود، تمام هنرمندان از هر گروه و اندیشه و فکر و سلیقه ای در آن شرکت می کنند و می توانیم شاهد حضور هنرمندان سرشناس در این رویداد هم باشیم.