آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۶۴۲۹
ایران زمین
۱۹

«باغ سیب» مهرشهر کرج ثبت ملی نمی شود

تلاش های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز برای ثبت ملی «باغ سیب مهرشهر» نتیجه نداد.

به گزارش ایسنا، «مهناز طاهری»، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز اظهار داشت: درخواست برای ثبت ملی باغ سیب مهرشهر به عنوان میراثی طبیعی سال 85 از سوی میراث فرهنگی مطرح شد. به دلیل اینکه این باغ در مالکیت بنیاد مستضعفان است با این درخواست موافقت نشد و تلاش های میراث فرهنگی در خصوص ثبت ملی این باغ کهنسال بی نتیجه ماند. وی با اشاره به استدلال مطرح شده برای ثبت نشدن این باغ توضیح داد: هم اکنون میراث فرهنگی تنها به عنوان یک عضو در جلسات ساماندهی این باغ شرکت می کند و نقشی در تعیین وضعیت آینده این باغ ندارد. طاهری یادآور شد: بدون شک اگر این باغ هم مثل باغ فاتح کرج به ثبت ملی می رسید، بسیاری از درختان آن حفظ می شدند و تبر به ریشه شان زده نمی شد.

حتی یک شاخه از درختان باغ سیب کرج غیرقانونی قطع نمی شود

«محمدرضا زین العابدینی»، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز گفت: هیچ قدرتی نمی تواند باغ سیب را تخریب کند چون این باغ سرمایه ای ملی است و به همه مردم تعلق دارد. در طرحی که سال گذشته با تایید محیط زیست، شهرداری، جهاد کشاورزی و سایردستگاه های مرتبط به تصویب رسید قرار شد درختان غیر مثمر، خشک و کهنسال باغ سیب مهرشهر قطع شوند و به جای آنها نهال های جدید کاشته شود. این طرح در چهار فاز اجرایی می شود که فاز اول و دوم آن زمستان 94 آغاز و تا فروردین 95 ادامه داشت. در این دو فاز، 85 هکتار از این باغ احیا شد که طی آن 32 هزار اصله نهال کاشته شد.

زین العابدینی اضافه کرد: فاز سوم و چهارم این طرح نیز بتازگی آغاز شده و مجوزهای آن در کمیسیون ماده 7 صادر شده است. حتی یک شاخه از درخت های این باغ غیرقانونی و غیراصولی قطع نخواهد شد و تنها درختانی قطع می شوند که عمرشان را کرده و خشک شده اند. سازمان پارک ها و فضای سبز کرج به سمت احیای باغ سیب به عنوان میراثی طبیعی گام برداشته و تلاش دارد در مدت 3 سال آینده این فرآیند را به اتمام برساند.