آرشیو چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۵۷
بورس
۸

ثبت زیان 1000 میلیارد تومانی 2 بانک خصوصی

در حالی که بانک های دولتی زیان های چند هزار میلیاردی در صورت های مالی خود به جا گذاشته اند، این بار یک بانک خصوصی در صورت های مالی شش ماهه 1022 میلیارد تومان و بانک خصوصی دیگر 43 میلیارد تومان زیان ثبت کردند.

به گزارش فارس، صورت های مالی 9 ماهه سه بانک و یک موسسه اعتباری و صورت های مالی شش ماهه یک بانک خصوصی ارائه شده که سه بانک زیان ده و دو نهاد دیگر با سود این دوره مالی را پشت سر گذاشته اند.

البته این صورت های مالی حسابرسی نشده، اما ارقام آن تا حدود زیادی قابل اتکاء است.

موسسه اعتباری کوثر مرکزی 42میلیارد و 792 میلیون تومان و بانک کارآفرین 127 میلیارد تومان سود داشته اند؛ اما بانک پارسیان شانه به شانه بانک های دولتی 1022 میلیارد تومان زیان به ثبت رساند، بانک گردشگری 1099 میلیارد و بانک ایران زمین هم 43میلیارد تومان زیان ثبت کرده است.

بانک پارسیان در شرایطی به زیان 1022 میلیارد تومانی در 9 ماهه امسال رسیده که در سال گذشته 266 میلیارد تومان سود اعلام کرده بود.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره به فارس گفته بود: به نظر من این اتفاقات هشدار بسیار بزرگی است و مهم ترین تاثیر را از این هشدارها سهامداران بانک ها باید بگیرند که مدیرانی را منصوب کنند تا بتوانند بانک مربوطه را به سمت رشد و بالندگی ببرند و ارزش افزوده خلق کنند و سودآور شوند. صنعت بانکداری کشور هم فضای مناسبی است و این ظرفیت را دارد که بتواند سودآور باشد منتهی مدیرانش باید توجه کنند.

سیف ادامه داد: یکی از بحث هایی که وجود دارد، بحث سود علی الحساب پرداختی به سپرده گذاران است. مدیران مسئول این کار هستند. بانک مرکزی هم تذکرات لازم را داده است. اگر بانکی پیش بینی نمی کند سودی محقق شود نمی تواند بیشتر از آن را به عنوان علی الحساب پرداخت کند.