آرشیو شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۵۹
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

انگلیس

ایرنا: مجلس عوام انگلیس به لایحه جنجالی مربوط به فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است، رای مثبت داد. نمایندگان مجلس عوام پس از سه روز بحث و گفت وگو، با 492 رای موافق در مقابل 122 رای مخالف، این لایحه جنجالی را به تصویب رساندند. علاوه بر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند، در کل 52 نماینده حزب کارگر به این لایحه برخلاف نظر «جرمی کوربین» رهبر این حزب رای مخالف دادند.

تونس

تسنیم:دادگاه تونس «زین العابدین بن علی» دیکتاتور سابق این کشور و همسرش را در قضیه جدید فساد به صورت غیابی به 10 سال حبس محکوم کرد. سخنگوی رسمی دادستانی کل تونس در این باره گفته دادگاه در پرونده مذکور «نذیر حماده» (آخرین وزیر محیط زیست در دوره بن علی) را هم به 5 سال حبس، اسماء محجوب (از نزدیکان لیلی طرابلسی) را به 3 سال حبس و مدیر سابق وزارت محیط زیست را به سه سال حبس محکوم کرد. بن علی به عربستان گریخته است.

پاکستان

نیشن: افراد وابسته به داعش در پاکستان هشدار داده اند که شیعیان را در مناطق قبایلی این کشور هدف قرار می دهند! این در حالی است که مقامات پاکستانی هر بار در پاسخ به فشارهای جامعه جهانی برای حمایت از تروریسم، عملیات «ضرب عضب» ارتش در مناطق قبایلی را عنوان و آن را پر دست آورد و نشان دهنده تلاش این کشور برای مبارزه با تروریسم عنوان کرده اند.

آلمان

آلگماینه سایتونگ: براساس اطلاعات وزارت کشور آلمان تعداد پناهندگان اخراج شده از این کشور در سال 2016 به طرز چشمگیری افزایش داشته است. دولت آلمان برای سال گذشته در مجموع 25.375 مورد اخراج پناهندگان را ثبت کرده است که رشد 21/5 درصدی را در مقایسه باسال قبل از آن نشان می دهد.

سومالی

خبرگزاری فرانسه: «محمد عبداللهی فارماجو»، رئیس جمهور جدید سومالی روز پنجشنبه مراسم تحلیف بجا آورد. سازمان ملل و شرکای بین المللی سومالی این پیروزی را به وی تبریک گفته و برای همکاری و شراکت با دولت او ابراز تمایل کرده اند. سازمان ملل به همراه اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، اتیوپی، ایتالیا، سوئد، انگلیس و آمریکا در بیانیه هایی جداگانه پیروزی وی را تبریک گفته اند. گفته می شود عبداللهی دو تابعیتی است و دارای تابعیت سومالی و آمریکایی است.