آرشیو یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۰
سلامت
۱۳

سونوگرافی بی رویه در بارداری ممنوع!

نایب رئیس انجمن رادیولوژی با بیان این که در کشور ما متخصصان زنان به طور بی رویه از سونوگرافی استفاده می کنند، گفت: انجام سونوگرافی در طول دوران بارداری برای زنان دارای شرایط عادی، بیش از سه بار توصیه نمی شود.

دکتر حسین کرم پور، متخصص رادیولوژی با تاکید بر این که سونوگرافی به خودی خود مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می تواند مشکلاتی به بار آورد، به جام جم اظهار کرد: متاسفانه امروز متخصصان زنان با وجود قوانین شفاف، اقدام به انجام سونوگرافی های متعدد و دریافت وجه از بیماران می کنند که این مساله علاوه بر افزایش احتمال تشخیص نادرست، سبب ایجاد استرس و اضطراب در مادر و حتی سقط جنین به دلیل تشخیص اشتباه یا شرایط روحی مادر می شود. وی افزود: سونوگرافی زنان هنگام بارداری برای بررسی وضعیت جنین انجام می شود و متخصصان رادیولوژی با گذراندن دوره های تئوری و عملی قادر به تشخیص بیشتر ناهنجاری های احتمالی جنین و سن جنین خواهند بود.

این متخصص با اشاره به این که اگر این ناهنجاری ها سبب مشکلات حیاتی برای جنین شود، با تایید مراجع قانونی ختم حاملگی اعلام خواهد شد، اضافه کرد: با تشخیص بموقع ناهنجاری در جنین، اقدام به ختم بارداری یا توصیه به مراقبت ویژه می شود. یکی از مهم ترین ناهنجاری های جنین، ناهنجاری کروموزومی مانند سندروم داون است. این ناهنجاری در سه ماهه نخست بارداری قابل تشخیص است و براساس بررسی فاکتورهای خونی مادر و اندازه گیری های خاص سونوگرافیک در جنین، میزان خطر ناهنجاری با توجه به جدول های پیش بینی شده اعلام می شود و اقدامات لازم انجام می پذیرد. وی یادآور شد: افزایش یا کاهش ناهنجاری های مادرزادی کروموزومی در برهه زمانی خاص مشخص نیست ولی این که احساس می شود امروزه این مساله بیشتر شده، به دلیل تشخیص بموقع است، در حالی که پیش از این امکان این گونه بررسی ها وجود نداشت. برنامه غربالگری زنان باردار باید هوشمندانه باشد و در زنانی که سابقه بیماری یا ازدواج فامیلی دارند، این مساله بیشتر باید مدنظر قرار گیرد.