آرشیو یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۰
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

بانوی یخ نورد ایران از مقام سوم جهان می گوید

قاسمی: با چوب از یخ ها گذشتیم

شاید با شنیدن نام ورزش هایی مانند یخ نوردی، بیشتر به ماجراجویانه بودن این ورزش ها فکر کنید، اما یخ نوردی و بسیاری از رشته های ورزشی ماجراجویانه، امروزه در شکل مسابقه های مختلف در عرصه های جهانی برگزار می شود. یخ نوردی در ایران، زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی است و جوانان مشتاقی دارد که با امکانات کم می سازند و در عرصه جهانی افتخار به دست می آورند. بتازگی تیم یخ نوردی ایران با سه پسر و دو دختر در رقابت های جهانی فرانسه برای نخستین بار موفق به کسب مقام سوم شدند تا ظرفیت های این ورزش در نبود امکانات استاندارد دیده شود.

آلاله قاسمی، یکی از دختران تیم یخ نوردی ایران که 13 سال در این ورزش فعالیت می کند، می گوید: تا سه سال پیش، بیشتر تمرکزم روی یخ نوردی طبیعت بود، اما پس از آن به یخ نوردی با تمرینات تخصصی برای حضور در مسابقات روی آوردم و امسال با تیم ملی برای نخستین بار به رقابت های جهانی رفتم.

قاسمی درباره تفاوت یخ نوردی طبیعی با تخصصی می گوید: یخ نوردی طبیعی، ماجراجویانه است و با آبشارهای طبیعی یا صخره های سخت سر و کار دارد که بسیار پرخطر است. امنیت این نوع فعالیت ها فقط به ورزشکار و نوع عملکرد او بستگی دارد، اما در یخ نوردی تخصصی تمرینات در داخل سالن و با ایمنی بیشتر و با استفاده از گیره های مخصوص و تبر یخ نوردی انجام می شود.

این ورزشکار با اشاره به نخستین تجربه خود در مسابقه های جهانی فرانسه می گوید: تا پیش از این مسابقه ها، فقط اردوی روسیه را تجربه کرده بودم، اما در مسابقه های جهانی با جمعی از قهرمانان این رشته آشنا شدم.

سطح مسابقه ها و امکانات بسیار بالابود و خوشبختانه در میان این ورزشکاران پرآوازه توانستیم مقام سوم جهان را به دست بیاوریم.

قاسمی ادامه می دهد: فضای مسابقه های جهانی که هر دو سال یکبار برگزار می شود، در مقایسه با تمرینات در ایران برای من جدید بود، اما به لحاظ قدرت، تکنیک و استقامت از رقبایمان کم نداریم.

در ایران، دیواره سرعت نداریم و دیوارهای این جا کوتاه است و به صورت مصنوعی روی چوب تمرین می کنیم، اما با همین امکانات از روی یخ ها صعود کردیم. امیدوارم فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی که در راه اعزام تیم ها همکاری لازم را انجام می دهد، در آینده نزدیک بتواند استانداردهای یخ نوردی در ایران را فراهم کند.