آرشیو دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۱
اخبار کشور
۳

روحانی در دیدار رئیس جمهور مولداوی اعلام کرد: آمادگی ایران برای تامین نیازمندی های مولداوی در حوزه انرژی

رئیس جمهور کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران با توان بالای خود در تولید نفت، گاز و میعانات گازی می تواند بخش مهمی از نیازمندی های مولداوی در این حوزه را تامین کند.

حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار ایگور دودون رئیس جمهوری مولداوی با اشاره به اینکه ایران و مولداوی می توانند همکاری های خوبی در بخش های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت داشته باشند، گفت: کریدور جنوب به شمال که از اقیانوس هند تا روسیه، چین، آسیای مرکزی و اروپای شرقی ادامه خواهد داشت، مسیر ترانزیتی بسیار خوبی را بوجود خواهد آورد که از طریق راه آهن ایران، این مسیر ترانزیتی می تواند تا مولداوی ادامه پیدا کند.

روحانی گسترش همکاری های دو کشور در حوزه انرژی را حائز اهمیت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران با توان بالای خود در تولید نفت، گاز و میعانات گازی می تواند بخش مهمی از نیازمندی های مولداوی در این حوزه را تامین کند.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های بانکی میان ایران و مولداوی ادامه داد: گسترش روابط بانکی دو کشور به گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و مولداوی شتاب خواهد بخشید.

ایگور دودون رئیس جمهوری مولداوی نیز در این دیدار ضمن تبریک سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را کشوری بزرگ با تاریخی کهن و تمدن چند هزار ساله عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت های فراوان همکاری موجود در ایران و مولداوی برای ارتقا سطح روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری دو کشور، به خوبی استفاده کنیم. رئیس جمهوری مولداوی ضمن دعوت از روحانی برای انجام سفر و دیدار رسمی از این کشور، خواستار توسعه مناسبات و همکاری های تهران - کیشینئو در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل، ترانزیت، انرژی، روابط اقتصادی و همکاری های بانکی شد.

بررسی تحولات بین المللی و منطقه ای

به گزارش تسنیم، ایگور دودون رئیس جمهور مولداوی با حضور در محل وزارت خارجه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

در این دیدار، در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تقویت همکاری های دو کشور از جمله در حوزه های مربوط به انرژی، حمل و نقل، امور بانکی، کشاورزی و یافتن سازوکارهایی برای تسهیلات روادیدی میان دو کشور گفتگو شد.

تحولات بین المللی و منطقه ای از دیگر محورهای گفتگوی این دو مقام بود.