آرشیو چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۷۴۷
اقتصاد
۵
به روایت آمار

زامبی ها مانع رشد بنگاه های بهره ور شدند

اقتصاد جهانی در تله رشد پایین، قرار دارد. اقتصاددانان می گویند که درک عوامل تضعیف کننده رشد اقتصادی به ویژه عوامل کندکننده رشد بهره وری بیش از پیش ضرورت است.

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گزارشی از مطالعه جدیدی که توسط سازمان OECD در اول فوریه 2017 انجام شده، نوشته است: بنگاه های زامبی (zambie firme: نسبت سود قبل از بهره و مالیات به هزینه بهره بنگاه) بنگاه هایی هستند که قاعدتا باید به دلیل ناکارآمدی از بازار رقابتی خارج شوند ولی به دلیل ضعف سیاست ها و اعتباردهندگان، در بازار ماندگار شده اند. در شرایط کنونی یکی از ریسک های اساسی در اقتصاد کشورها این است که بنگاه های زامبی موجب متوقف شدن فرآیند تخریب خلاق، حذف فرصت های رشد برای بنگاه های سالم و فراهم کردن شرایط برای کسادی اقتصاد کلان، مشابه آنچه در دهه 1990 در ژاپن اتفاق افتاد، می شوند. در تعدادی از کشورها، عمده منابع بهره ور در اختیار بنگاه های زامبی قرار دارد. بنگاه های زامبی بنگاه های با قدمت بالاهستند که به دلیل دارا بودن معضل ها و مسائل ساختاری، پرداخت بهره وام های دریافتی توسط آنها با مشکلاتی همراه است. تعداد این بنگاه ها از نیمه سال 2000 در بین کشورهای جهان رو به افزایش گذاشته است.

در تحقیق انجام شده توسط OECD در مورد بنگاه های زامبی با قدمت 10 سال و بالاتر و دارای نسبت پوشش بهره بالاتر از یک به مدت بیش از سه سال متوالی، مشخص شده است که به عنوان نمونه در ایتالیا سهم انباشت سرمایه در بنگاه های زامبی از 7 درصد در سال 2007 به 19 درصد در سال 2013 افزایش یافته است.