آرشیو چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۷۴۷
هنر و ادبیات
۱۲
سوژه روز

ماریو بارگاس یوسا: برای دفاع از زبان در مقابل امریکا بسیج شوید

زبان اسپانیایی دغدغه این روزهای ماریو بارگاس یوسا شده است. او روز دوشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران و روزنامه نگاران جامعه اسپانیایی زبان را به دفاع از این زبان در مقابل خطری که این روزها در امریکا با آن مواجه است، تشویق کرد: «معتقدم زبان ها عمدتا به دلیل داشتن موهبتی در خود بقا می یابند و به همین خاطر است که اغلب مردم به سوی آن می روند اما معتقدم در برخی موارد و وقتی زبانی با خطری مواجه می شود کمک، توسعه و دفاع از زبان مناسب و شایسته است. این روزها زبان اسپانیایی در امریکا درگیر چنین مشکلی شده است.»

این نویسنده پرویی، برنده جایزه نوبل ادبیات بر این باور است که: «زبان اسپانیایی در امریکا ریشه دوانیده است، در کشوری که حداقل 50 میلیون اسپانیایی زبان دارد و اصلاقصد ندارند زبان خود را فراموش کنند و می خواهند در حین یادگیری انگلیسی، اسپانیایی را به خاطر داشته باشند. بنابراین معتقدم در برخی شرایط همانند این موقعیت به دفاع از زبان مان احتیاج داریم، زبانی که پیش از این ارزش و اهمیت آن را به مثابه وسیله ای برای برقراری ارتباط و منبع غنی فرهنگ به نمایش گذاشته ایم.»

نشانه هایی که به دغدغه های یوسا دامن زده اند از شرایط دشواری برآمده که جامعه اسپانیایی زبان ساکن امریکا در آن به سر می برند. او می گوید: «همه جوامع اسپانیایی زبان نه تنها باید با یکدیگر متحد شوند بلکه باید با کشورهایی مانند مکزیک که از رییس جمهور جدید امریکا آزرده شده اند، هم پیمان و متحد شد.»

یوسا معتقد است زبان اسپانیایی، زبانی آسیب پذیر نیست و شواهد آن را می توان در قرن ها حیات آن دید. او می گوید: «این زبان رنج نکشیده و تحلیل نرفته است و در سراسر جهان گسترش یافته است. اما من معتقدم که موسسات، نهادهایی که نماینده جامعه اسپانیایی زبان است، باید در زمان وقوع خطری که گریبان زبان ما را گرفته است، بسیج شوند.»

وقتی یکی از خبرنگاران از او پرسید اقدامات لازم برای دفاع از زبان انجام شده است، یوسا گفت: «فکر می کنم هیچ کشوری اقدامی که باید را انجام نداده است اما خوشبختانه زبان ها از خودشان دفاع می کنند. گرچه خیلی خوب خواهد شد اگر در شرایطی خاص حمایتی شامل حال زبان اسپانیایی شود چون به آن قدرت بیشتری می دهد و گستردگی آن را تضمین می کند.»