آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۵
سیاسی
۲

اراده مشترک برای توسعه روابط استراتژیک

سخنگوی وزارت امورخارجه در تشریح دستاوردهای سفر چهارشنبه گذشته رئیس جمهور به کشورهای عمان و کویت گفت: این سفرها در شرایط خاص و حساس منطقه، نشان از اراده مشترک این سه کشور برای توسعه روابط دوستانه بین دو سوی آبراه استراتژیک خلیج فارس است.

بهرام قاسمی به ایرنا گفت: سفر روز چهارشنبه دکتر روحانی به عمان و کویت با استقبال فوق العاده مسئولان، مردم و رسانه های منطقه همراه بود، بویژه پس از آن که برخی بازیگران فرامنطقه ای در هفته های اخیر تلاش کرده بودند در جهت منافع خود بین کشورهای اسلامی تفرقه بیفکنند. این سفر و استقبال گسترده از آن نشان داد که سیاست های تحریک آمیز قدرت های فرامنطقه ای، نتیجه عکس داشته و اراده مردم و دولت های دوراندیش، برای گسترش همکاری ها افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: در سفر دکتر روحانی به مسقط که پس از دوره بهبود و نقاهت پادشاه عمان، نخستین سفر یک رئیس کشور به عمان در دو سال گذشته بود، علاوه بر اطمینان از سلامتی سلطان قابوس، مذاکرات فشرده و مفیدی درمورد گسترش روابط اقتصادی، تجاری، فرهنگی و مردمی دو کشور صورت گرفت و دوطرف دستور فوری را برای برداشتن موانع و تسریع همکاری ها به دستگاه های ذی ربط در دو کشور صادر کردند.

وی افزایش خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور، تسهیل روادید جهانگردی و تجاری، همکاری های بانکی و اقتصادی و تاکید بر اهمیت تسریع درخط انتقال گاز بین دو کشور را از جمله توافقات رهبران دو کشور ایران و عمان در این سفر اعلام کرد.