آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۵
جهان
۶

چالش ترامپ برای پر کردن صندلی های خالی کابینه

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این روزها علاوه بر پرداختن به حواشی و جنجال های به وجود آمده از طرف خودش، باید به فکر پر کردن پست های کلیدی در دولتش باشد. پس از آن که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی به دلیل ارتباط با مقامات روسیه مجبور به استعفا شد، بسیاری انتظار داشتند بزودی فردی برای این پست مهم معرفی شود، اما اتفاقات دو روز گذشته نشان می دهد که با گذشت زمان، سیاستمداران آمریکایی تمایلی برای پیوستن به تیم ترامپ ندارند.

پس از کناره گیری فلین، بسیاری از رسانه های نزدیک به کاخ سفید «روبرت هاروارد» را گزینه قطعی برای این پست مهم می دانستند. اما روز گذشته رسانه های آمریکایی اعلام کردند که هاروارد از پذیرفتن این مسئولیت سر باز زده است. آن طور که شبکه خبری سی. بی. اس نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داده، هاروارد بر سر نحوه استخدام همکاران خود در دفتر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، با تیم ترامپ به مشکل برخورده است. ترامپ به مک فارلند، معاون مشاور امنیت ملی سابق قول داده بود که می تواند بر سر کار خود بماند؛ اما ژنرال هاروارد با این انتصاب مخالف بود. هاروارد به این منابع مطلع گفته که بین ندای وظیفه و ناکارآمدی دولت ترامپ، گرفتار شده است.

البته هاروارد تنها فردی نیست که بتازگی از همراهی دولت ترامپ کنار کشیده است. اندرو پازدر، نامزد پیشنهادی ترامپ برای وزارت کار آمریکا به دلیل مواجه شدن با اتهامات مختلف، با تقدیم استعفانامه خود به رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که به دنبال مشورت با افراد خانواده خود به کناره گیری از نامزدی این پست تصمیم گرفته است.

با این اوصاف و در حالی که بسیاری از تنش ها در کاخ سفید سخن می گویند، ترامپ پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گزارش ها را مبنی بر هرج و مرج در دولتش بی اساس خواند و رسانه ها را به دروغگویی متهم کرد.