آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۵
دانش
۷
شایعات غیرعلمی

فقط 20 سال تا فاجعه فاصله داریم!

سپیده شعرباف

نقشه پیش بینی توسعه خشکسالی ایران چندی است در فضای مجازی دست به دست می چرخد و خبر از وقوع خشکسالی وسیع ایران در سال های آینده می دهد.

این نقشه کاملاواقعی، کاری پژوهشی و مربوط به دانشگاه استنفورد آمریکاست، اما همه واقعیت نیست و بخشی از آن از چشم ما دور مانده است. از حدود دو ماه پیش یعنی اوایل دی 1395 گزارش های متعددی از نتایج ارزیابی خشکی های ایران منتشر شده است، اما نقشه خشکی ماهانه ایران در سال 1419/2040 تنها نقشه ای از این گزارش مفصل بود که در شبکه های اجتماعی با عنوان «فقط 20 سال تا فاجعه فاصله داریم» منتشر شد.

دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت آب و محیط زیست امپریال کالج لندن، اول بهمن در نشست علمی باشگاه علم و فناوری (سیتاک) مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، درباره این شایعه که اخیرا دست به دست می چرخد، گفت: این شکل توزیع جغرافیای متوسط ضریب خشکیدگی ایران در ماه های مختلف سال در یک بازه 30 ساله، اما در «گذشته» را نشان می دهد. محاسبه این ضریب فقط مرحله ای از ارزیابی این طرح برای سنجش طول دوره رشد گیاه در ایران بوده است. در واقع این شکل نشان می دهد که در چه ماه هایی از سال و در کجای ایران برای کشاورزی به آب نیاز است و خبر از هیچ پیش بینی برای آینده نیست.

«پروژه ایران 2040» دانشگاه استنفورد بخشی از یک تحقیق آکادمیک و خلاقانه به منظور ارزیابی پیامدهای احتمالی تغییرات محیط زیستی، انرژی، اقتصاد، حمل و نقل، کمبود آب، غذا و کشاورزی در سطح جهانی است. در این طرح تحقیقات کمی و آینده نگرانه در زمینه توسعه اقتصادی ایران برای ترسیم سناریوهای احتمالی آینده ایران فارغ از مسائل سیاسی انجام می شود.