آرشیو شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۵
صفحه آخر
۲۰

روشی برای افزایش یخ قطب ها

دانشمندان برای مقابله با کاهش یخ در قطب شمال و جنوب زمین، تصمیم گرفته اند با طرحی جدید بر میزان یخ های این مناطق بیفزایند.

به گزارش مهر و به نقل از ساینس آلرت، هم اکنون درجه هوای قطب شمال به 20 درجه سانتی گراد رسیده که گرم تر از متوسط درجه هوای منطقه در سال گذشته است. این مساله نشان می دهد وضعیت آب وهوایی در قطب های زمین چندان رضایت بخش نیست.

در این میان دانشمندان به جای آن که منتظر آب شدن یخ های قطبی و تغییر اکوسیستم زمین باشند، طرحی خارق العاده برای بازگردندان یخ های آب شده در قطب ارائه کرده اند.

این طرح شامل نصب ده میلیون پمپ بادی روی یخ هاست. این پمپ ها آب دریا را روی سطح یخ ها اسپری می کند. به این ترتیب یخ های آب شده، دوباره ترمیم و به عبارتی لایه های یخ ضخیم تر می شود.

محققان طرح، پیش بینی می کنند اسپری کردن 27 متر یک تن آب در ساعت روی سطح مناطق قطبی، سبب می شود قطر یخ یک متر افزایش یابد.

هم اکنون متوسط ضخامت نیمی از یخ های دریای قطب فقط 5/1متر است. بنابراین افزایش یک متر ضخامت سطوح طی زمستان بسیار قابل توجه است. استیون دش، رهبر این طرح و فیزیکدان دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: تنها استراتژی موجود در حال حاضر، فقط کاهش مصرف سوخت های فسیلی است، اما به نظرم ایده ای که ارائه کردیم، جالب است. البته باید در نظر داشت که برای جلوگیری از کاهش یخ های مناطق قطبی به طرح های مختلف و متعددی نیاز است.

با انجام این طرح، ضخامت یخ ها به اندازه 17 سال قبل برمی گردد.