آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۳۸
صفحه اول
۱

لاوروف: مقام های غربی به جنگ سرد ادامه می دهند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و رئیس هیات روسیه در نشست امنیتی مونیخ با انتقاد از رویکردهای ضدروسی غرب، اظهارات و مواضع مقام های غربی را نشانه ادامه جنگ سرد دانست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس، لاوروف که در نشست بعدازظهر دومین روز نشست امنیتی مونیخ سخن می گفت، با حمله به ساختار ناتو گفت: ناتو به عنوان نماد و سازمان دوران جنگ سرد همچنان پابرجا است. اما (با وجود این وضعیت) مسکو می خواهد در روابط با واشنگتن، واقعی بینی و احترام متقابل حاکم باشد. ما می خواهیم روسیه و امریکا با واقعگرایی و درک مسئولیت ویژه خود، برای حفظ و تقویت ثبات جهانی همکاری کنند. بین روسیه و امریکا تاکنون مناقشه مسلحانه ای رخ نداده و دو کشور در طول تاریخ بیشتر از رویارویی، روابط دوستانه داشته اند.

او گفت: ناتو بر پایه دیپلماسی جنگ ایجاد شده و اکنون نیز ارسال نیرو به شرق اروپا و گسترش ناتو یکی از دلایل ایجاد تنش در منطقه و جهان است.حال آنکه روابط سازنده بین مسکو و واشنگتن برای هر دو طرف سودمند است، بویژه اینکه روسیه و امریکا تقریبا همسایه هستند و در تنگه برینگ (در خاور دور) فقط چهار کیلومتر فاصله دارند. وی تاکید کرد: توان همکاری های زیادی از جمله سیاسی و اقتصادی بین روسیه و امریکا وجود دارد که باید تحقق یابد.

لاوروف در ادامه به وقایع تاریخی جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: ملت های جماهیر شوروی هزاران نفر از فرزندان خود را در راه نجات اروپا فدا کردند. ما انتظار داریم اروپا در تصمیم گیری هایش مستقل باشد گرچه می دانیم این اتحادیه در ارتباط با روسیه نمی تواند چنین رویکردی را در پیش بگیرد.

پیش از او مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری امریکا نیز در سخنان خود به وقایع پس از جنگ جهانی و کمک امریکا به اروپا برای شکست دادن کمونیسم و تضعیف شوروی اشاره کرده بود.