آرشیو یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۶
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

گری سیک: ترامپ طبق فهرست اوباما ایران را تحریم می کند

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفت ترامپ بر اساس فهرست اقدامات تحریمی تهیه شده از سوی اوباما، به تحریم های جدید علیه ایران می پردازد. گری سیک همچنین تصریح کرد ایران به آزمایشات موشکی ادامه می دهد چون آن را بازدارنده و ثقل امنیت ملی می بیند.

گری سیک در گفت وگو با رادیو فردا اظهار داشت: برخی می گفتند ترامپ، توافق هسته ای را پاره می کند اما او این کار را انجام نداده است. آنچه آنها می گویند این است که می خواهند خیلی سختگیرانه آن را اجرا کنند، تحریم های بیشتری بر ایران اعمال کنند که البته تهران آن را در تناقض با توافق می بیند.

آنچه برای دولت ترامپ خوشایند است، گسترش محدودیت هاست خصوصا وقتی برخی از این محدودیت ها که ایران آنها را قبول کرده، بعد از ده یا پانزده سال قرار است برطرف شوند.

وی در پاسخ این سوال که «در روزهای گذشته ما شاهد اقداماتی از جمله آزمایش موشکی از سوی ایران بودیم و با پاسخ آمریکا در قالب افزودن نام های تازه به فهرست تحریم ها مواجه شد. ارزیابی شما از رفتار ایران در این روزها چیست؟»، گفت: ایرانی ها این کار را پیشتر هم به صورت مداوم انجام داده اند و حتی زمانی که ممنوعیت و تحریم مستقیم از سوی شورای امنیت در زمینه آزمایش موشکی وجود داشت این کار را انجام داده اند. می توانیم بگوییم که ایران دست به یک اقدام تحریک آمیز زده است. اما من واقعا به این اعتقاد ندارم.

به نظرم ایران مصمم است که موشک ها را برای بازدارندگی داشته باشد و آزمایش آن باید انجام می شده است. آنها پس از دستیابی به توافق اتمی هم این آزمایش ها را انجام دادند. در همان زمان هم پرزیدنت اوباما معتقد بود که این به وضعیت کمک نمی کند و برخی تحریم ها را اعمال کرد و فهرستی تهیه شد که چه اقدامات تحریمی دیگری می توان انجام داد. این فهرست هم اکنون توسط دولت ترامپ استفاده می شود. دولت ترامپ در عرصه عمومی موضع گیری های پرسروصداتری کرده اما در واقع همان اقدامات دولت اوباما را درباره تحریم ادامه داده است. این موضوعی جدای از برجام است و به آن ارتباط ندارد.

به نظرم ایران به آزمایش هایش ادامه می دهد؛ این اجتناب ناپذیر است. آنها این برنامه موشکی را نقطه ثقل دفاع ملی شان می بینند.