آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۱
اقتصادی
۵

شورای آمار باید اختیار اعتبارات را داشته باشد

رئیس مرکز آمار ایران گفت: شیر قطع و وصل اعتبارات بخش آمار در کل کشور باید به دست شورای عالی آمار یا دبیرخانه آن باشد تا برای ارائه استانداردهای لازم تضمین های مورد نیاز داده شود. به گزارش ایرنا، «امیدعلی پارسا» در نشست «اقتصاد مقاومتی، نظام آمار و حساب های ملی» که در مرکز آمار ایران برگزار شد، افزود: در مورد اقتصاد مقاومتی، می دانیم «چه» می خواهیم و «چرا» اما پاسخ «چگونه» رسیدن به هدف، مشخص نیست.

پارسا تاکید کرد «از اقتصاد مقاومتی باید به عنوان حماسه یاد شود» و ادامه داد: باید عمل به سیاست های این برنامه از دل افراد بجوشد. این مسئول اضافه کرد: برای عمل به اقتصاد مقاومتی نباید منتظر تغییراتی در سطح مناسبات بین المللی بود بلکه هر فرد باید بی قید و شرط از خود آغاز کند و سپس مجموعه با او همراه شود.

پارسا تاکید کرد از این رو، به یک سازوکار خودانگیزشی استاندارد ضمانتی نیاز است اما مجموعه قواعدی نداریم که به صورت درونزا از ابتدا تا انتهای سال در دستگاه های اجرایی انگیزه هایی را به وجود بیاورد تا آمار و اطلاعات را

بر پایه توافق ها ارائه کنند و در غیر این صورت متناسب با آن هزینه هایی بپردازند.

پارسا یادآوری کرد در مرکز آمار به دنبال نظام آماری نوین هستیم که این هدف با استفاده از تجارب آماری دنیا با جدیت دنبال می شود. به گفته وی، مدیریت تهیه و تولید آمارهای رسمی کشور و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا با رعایت اصول بنیادین تولید آمار در دنیا ماموریت مرکز آمار ایران به شمار می رود. همچنین مدیریت کل آمارهای مورد نیاز در زمره مسئولیت های این سازمان است.