آرشیو چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۱
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

دور جدید کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته

زاهدان - خبرنگار «ایران»/ پنجمین برنامه کاوش آموزشی باستان شناسی در تپه «طالب خان2» (یلدا) با هدف تعیین عرصه و حریم آن و همچنین شناخت بیشتر از تپه های اقماری شهر سوخته در سیستان و بلوچستان آغاز شد.

«حسینعلی کاوش»، سرپرست هیات باستان شناسی در تپه «طالب خان2» (یلدا)، با اشاره به اینکه این کاوش باستان شناسی با هدف شناخت بیشتر از محوطه های اقماری شهر سوخته و آموزش عملی و تجربی توسط 22 نفر از دانشجویان کارشناسی باستان شناسی دانشگاه زابل انجام می شود، گفت: از دیگر اهداف این حفاری گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه و مطالعات پژوهشی است. باستانشناسان قصد دارند در این فصل از کاوش، ویژگی های بیشتری از این تپه بویژه معماری و ارتباط آن را با شهر سوخته بررسی کرده و نقش این محوطه در تولیدات اقتصادی عصر مفرغ سیستان را مشخص کنند.

دستکند «رباط آغاچ» رمزگشایی شد

گروه ایران زمین»/ کاوش در دستکند روستای «رباط آغاچ» خمین، پرده از قدمت 900 ساله این محوطه تاریخی و وجود یک راه مخفی شگفت انگیز برداشته است. «اسماعیل شراهی» رئیس گروه حفظ واحیای محوطه های تاریخی میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: کاوش در دستکند رباط آغاچ طی یک ماه اخیر، با هدف تعیین قدمت، شناسایی مختصات بیشتر از این مکان ها، شرایط سیاسی اجتماعی و نحوه زندگی مردم در دوره تاریخی و ارتباط این دستکند با دیگر دستکندهای خمین صورت گرفت که مشخص شد قدمت این دستکند به دوره خوارزمشاهی(قرن ششم) و حدود 900 سال قبل می رسد. درمراحل کاوش در این دستکند، بیش از 100 قطعه بقایای استخوان انسانی همچنین یک مسیر مخفی پر رمز و راز و شگفت انگیز در این دستکند کشف شده که هنوز به انتهای این مسیر نرسیده ایم، اما به نظر می رسد راه فرار باشد و کاوش برای اطلاع از رمز و راز آن ادامه دارد.