آرشیو پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۲
ایران زمین
۱۹
میراث فرهنگی

خانه پارسی سبزوار، قربانی تجاری سازی

«خانه پارسی» که یکی از بناهای تاریخی شهر سبزوار محسوب می شود و دارای ارزش ملی وهویت تاریخی است، بدون مجوز از شهرداری توسط مالکان آن در حال تخریب است.

«مسعود پسندیده»، عضو شورای اسلامی سبزوار درگفت و گو با ایرنا افزود: خانه پارسی در شمار بناهای تاریخی ثبت شده نیست، اما از ابنیه ارزشمند تاریخی محسوب می شود. مالکان بناهای تاریخی به دلیل حمایت نشدن لازم توسط مراجع ذیربط، تمایلی به ثبت املاک دارای ارزش تاریخی ندارند و برخی مالکان نیز که اقدام به ثبت بنای تاریخی خود می کنند، بعد از گذشت مدتی به دلیل حمایت نشدن، ملک خود را از فهرست بناهای تاریخی خارج می کنند که خانه قدیمی «الداغی ها» از این موارد است. وی گفت: نمی توان انگشت اتهام را به سوی مالکان نشانه گرفت زیرا مقصر اصلی مراجعی است که نتوانسته اند با ارائه بسته های حمایتی به مالکان، این وضعیت را مدیریت کنند. دولت هیچ گونه مصوبه و حمایتی از این بناها ندارد تا بتواند مالکان را به ثبت بناهای تاریخی خود راغب کند. عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی سبزوار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سبزوار بناهای تاریخی بسیار با کاربری های متفاوت دارد باید برای این مساله تدبیری اندیشیده شود.مالک خانه پارسی تمایل به فروش آن دارد لذا فرماندار سبزوار با مدیریت این مساله باید شرایط خرید تعدادی از این املاک تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها را فراهم کند.

«مجتبی کاویان»، مدیرگروه دانشکده شهرسازی و معماری دانشگاه حکیم سبزواری نیز دراین باره گفت: خانه پارسی قربانی مدیریت ضعیف مسئولان می شود زیرا علت تخریب آن در مرحله اول طرح نادرست اداره کل مسکن و شهرسازی خراسان رضوی است. کاویان افزود: محدوده «گذر گل افشانی» شهر سبزوار در این طرح تجاری محسوب شده و این امر مالکان خانه های قدیمی را وا می دارد که دست به تخریب بافت قدیمی زده و ساختمان های تجاری ایجاد کنند. با توجه به اینکه خانه پارسی و چند ملک قدیمی دیگر که دارای ارزش تاریخی هستند در این گذر قرار دارند، تاکید اداره کل مسکن و شهرسازی برای اجرای دقیق چنین مصوبه ای نادرست است.