آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۷۱
اخبار کشور
۳

با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی؛ همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه در قم برگزار شد

همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه با سخنرانی آیت الله ناصر مکارم شیرازی در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام قم برگزار شد.

قم- خبرنگار کیهان: آیت الله مکارم شیرازی در این همایش با اشاره به اختصاص بخشی از خمس به امام و مقام امامت گفت: مقام امامت هزینه دارد تا بتواند مشکلات پیش آمده را حل و مبلغ بفرستد و این به معنای استفاده شخصی از خمس نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به نقش ممتاز مراجع شیعه به دلیل وجود حکم خمس و به تبع حفظ استقلال فقها اظهار داشت: هم اکنون شیخ الازهر حقوق بگیر دولت مصر است در حالیکه مراجع شیعه در طول تاریخ به واسطه وجود حکم و مسئله خمس بی نیاز از حکام بوده اند.

وی گفت: به دلیل تاثیرگذاری منحصر به فرد خمس در استقلال فقهای شیعه دشمن تمام همت خود را بر زدن این موقعیت ممتاز کرده است و در خفا و آشکار می گویند با زدن ریشه های خمس می توان مانع تاثیرگذاری قدرت مرجعیت

شد.

آیت الله مکارم افزود: وهابی ها و سکولارها برای نابودی ریشه های خمس برنامه دارند بنابراین ما نیز باید روی آن کار بیشتری بکنیم و سوالات در مورد خمس را کامل و دقیق پاسخ بگوییم.

وی در ادامه با بیان اینکه مراجع برای زندگی شخصی خود تا جایی که بتوانند از خمس استفاده نمی کنند و از طرق دیگر نیازهای خود را تامین می کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به چگونگی مصرف خمس توسط مراجع تقلید اظهار داشت: چاپ کتاب های مناسب، پاسخ به شبهات روز، کمک به احداث مساجد، خانه و حوزه علمیه، توزیع مواد غذایی در مناطق محروم، تشکیل کلاس های آموزش مبلغان اعزامی به مناطق محروم و آسیب پذیر، اعزام مبلغ های آموزشی در فاطمیه، محرم، صفر و رمضان، کمک به روحانیان مستقر در مناطق آسیب پذیر، برگزاری اردوی مستبصرین در مشهد، تاسیس و تجهیز کتابخانه ها، ارسال محصولات فرهنگی، پرداخت شهریه های حوزه های علمیه خواهران در برخی از مناطق و حدود 400 حوزه داخل و 12 کشور در خارج، بخشی از مصارف خمس است.