آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۳
جهان
۲۰

ترور <نام> با <سم اعصاب>

پلیس مالزی روز گذشته، 12 روز پس از ترور «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره شمالی، عامل قتل را ماده شیمیایی بسیار سمی «وی.ایکس» که در ساخت سلاح های شیمیایی مورداستفاده قرار می گیرد اعلام کرد. این همان ماده مهلکی است که رژیم صدام علیه مردم حلبچه استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، «خالد ابوبکر» بازرس کل پلیس مالزی، در بیانیه ای درباره تاثیر «وی.ایکس» که در رده سلاح های کشتارجمعی قرار دارد، گفت: این ماده شیمیایی علاوه بر آنکه منجر به مرگ نام شده، یکی از زنان دستگیر شده را نیز مسموم ساخته است. وی همچنین اعلام کرد که پلیس به هیاتی از انرژی اتمی مجوز داده تا مسیر فرودگاه بین المللی شماره دو کوالالامپور (محل قتل «نام») را برای پیدا کردن آثار «وی.ایکس» بررسی کند. ماده شیمیایی وی.ایکس بسیار خطرناک است و رژیم گذشته عراق از آن علیه رزمندگان ایرانی و نیز بمباران شیمیایی حلبچه استفاده می کرد.روابط مالزی و کره شمالی از 12 روز پیش که «نام» در این کشور به قتل رسید، رو به تیرگی گذاشته است.

انتقاد بی سابقه کره شمالی از چین

کره شمالی در اقدامی که تاکنون سابقه نداشته از چین، متحد اصلی خود به دلیل واکنشی که به آزمایش اخیر یک موشک بالستیک نشان داد و واردات زغال سنگ کره شمالی را ممنوع کرد، انتقاد و بدون بردن نامی از چین اقدام یکی از کشورهای همسایه را به دلیل «همسو شدن با امریکا» محکوم کرد.