آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۳۷۵۵
جامعه
۱۳
قانون کار

چگونگی جریمه دیرکردعدم ارسال فهرست مزد و حقوق به سازمان تامین اجتماعی

اکبر روزبهانی ( مدیرعامل موسسه حقوقی شمیم عدالت کیمیا)

1- کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول تامین اجتماعی مکلفند صورت مزد و حقوق بیمه شدگان کارگاه خویش و مربوط به هر ماه را حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند. درصورتی که کارفرمایان از تنظیم و ارسال فهرست مزد و حقوق بیمه شدگان به ترتیب مذکور خودداری کنند ملزم به پرداخت جریمه نقدی به میزان 10 درصد همان ماه خواهند بود.

2- مابه التفاوت لیست های ارسالی کارفرما با بازرسی های انجام شده (کارگاهی و دفاتر قانونی) در ماه هایی که کارفرما لیست را در مهلت مقرر ارسال داشته است مشمول جریمه عدم ارسال لیست نمی گردد. بدیهی است چناچه کارفرما لیست برخی از ماه ها را خارج از مهلت مقرر قانونی و با تاخیر ارسال نموده باشد منحصرا «جریمه تاخیر لیست های ارسال شده محاسبه واخذ می گردد

3- در مورد آن دسته از کارفرمایان که بطور کلی از ارسال لیست کارکنان خود به سازمان امتناع یا برخی از ماه ها لیست ارسال نمی نمایند مشمول جریمه عدم ارسال لیست به میزان حق بیمه همان ماه طبق بازرسی های انجام شده هستند.

4- آن دسته از پیمانکارانی که ارسال لیست کارکنان شاغل در قرارداد در دوره اجرای پیمان می نمایند مشمول جریمه عدم ارسال لیست نبوده لیکن در درماه هایی که کارفرما لیست را خارج از مهلت مقرر ارسال داشته است مشمول جریمه عدم ارسال لیست به میزان 10 درصد حق بیمه متعلقه خواهد بود.

5- آن دسته از پیمانکارانی که با وجود دارا بودن فعالیت به طورکلی دردوره اجرای پیمان از ارسال لیست کارکنان شاغل خودداری می نمایند مشمول جریمه تاخیر ارسال لیست به میزان حق بیمه کل مبلغ ناخالص کارکرد خواهند بود.