آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۷۱
ایران
۱۵

جازموریان، جان گرفت

تالاب خشکیده جازموریان در دو استان کرمان وسیستان وبلوچستان در پی بارندگی های سیل آسای روزهای اخیر کرمان بار دیگر جان گرفته و دوستداران محیط زیست امیدوارند آبگیری مجدد، پایانی بر مرگ این تالاب باشد.

به گزارش مهر، تالاب جازموریان بزرگ ترین حوضه آبریز استان کرمان است که از رودخانه های هلیل رود و بم پور و صدها رودخانه فصلی تغذیه می شود. اما این تالاب از 20 سال قبل به دلیل خشکسالی به بیابانی بی آب و علف تبدیل شده بود که در بهترین حالت چراگاه شترهای ساربانان منطقه جازموریان بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره عنوان کرد: خوشبختانه هفته گذشته شاهد ورود آب از طریق رودخانه های سیستان و بلوچستان به این تالاب بودیم که موجب خوشحالی مردم محلی شد. نیره پورملایی افزود: درخصوص احیای این تالاب ما آماده همکاری هستیم و به نظر می رسد با توجه به بارش های اخیر حالاوضعیت این تالاب بهبود یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز از دغدغه سازمان حفاظت محیط زیست برای خارج شدن تالاب جازموریان از بحران کنونی خبر داد.

محمود صفر زاده گفت: طرح های مختلفی در کرمان در دست اقدام است اما بهترین کاری که در خصوص این تالاب باید انجام شود الگو قرار دادن طرح احیای دریاچه ارومیه است.