آرشیو دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۷۳
صفحه آخر
۲۰

رکورد بازده صفحات خورشیدی شکسته شد

طمحققان آلمانی نسل جدیدی از صفحات خورشیدی را ساخته اند که از حیث تولید برق رکوردی جدید برجای گذاشته است.

به گزارش مهر، در این پروژه جدید که با بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری های موجود در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی ارائه شده، محققان آلمانی نسل جدیدی از صفحات خورشیدی را ساخته اند که بازده کاری آن 9/21درصد است.

پربازده ترین صفحات خورشیدی که هم اکنون در مرحله تولید انبوه قرار دارد با بازده 19 درصدی کار می کند و حالااین رکورد هم شکسته شده است.

این نوآوری در انستیتو سیستم های انرژی خورشیدی فرانهوفر آلمان ارائه شده است. در ساخت این صفحات خورشیدی از نوع N با عملکرد بالااستفاده شده است. سیلیکون به کار گرفته شده در این صفحات از نوع چند کریستالی هستند.

تحقیقات نشان می دهد در مقایسه با سیلیکون های نوع P، نوع N در برابر ناخالصی ها از جمله آهن که عملکرد صفحات خورشیدی را مختل می کند مقاومت بالاتری دارند.

همچنین سلول های خورشیدی که در صفحات جدید ساخته شده اند ویژگی ضد انعکاسی به مراتب بهتری دارند. محققان آلمانی آنها را به گونه ای ساخته اند که تقریبا سیاه بوده و هیچ مرز قابل تشخیصی میان آنها دیده نمی شود.

بالابودن بازده کاری صفحات خورشیدی مهم ترین فاکتور تعیین کننده در توسعه این فناوری محسوب می شود.

بالابودن قیمت این صفحات یکی دیگر از نکاتی است که در عدم به کارگیری آن در مقیاس کلان تاثیرگذار بوده و دانشمندان تلاش می کنند نسل آتی آنها را با قیمتی ارزان تر تولید و روانه بازار کنند.