آرشیو چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۷
فرهنگ و هنر
۲۲
کتاب

در اختتامیه نخستین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان مطرح شد

امیدواری برای همراهی فرآیند یادگیری با کتابخوانی

مریم شهبازی

اختتامیه نخستین جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که برخی دانش آموزان حاضر در این مراسم فرصتی برای مطرح کردن سوالات و دغدغه های خود در مورد کتاب و کتابخوانی از وزیر آموزش و پرورش پیدا کردند.

اختتامیه این مراسم که نخستین دوره آن با معرفی برگزیدگان در بخش های شهر، فیلم کوتاه و نامه ها برگزار شد همزمان با حضور کودکان و نوجوانان از شهرهای مختلف ایران به نمایندگی از اعضای این باشگاه ها بود.

علی اصغر سیدآبادی، دبیر این دوره از جشنواره ضمن ارائه گزارشی از برگزاری نخستین دوره جام باشگاه های کتابخوانی گفت: «هر یک از باشگاه های کتابخوانی حداقل از 10 تا 12 کودک و نوجوان تشکیل شد. هر یک از اعضا در باشگاه، مبادله کتاب هایشان را تمرین کردند، کتاب ها را مطالعه و درباره آنها گفت و گو و داوری کردند.»

به گفته سیدآبادی در برخی باشگاه های کتابخوانی، کودکان و نوجوانان به ساخت فیلم های یک دقیقه ای از کتاب ها دست زدند. بنابر آمار بواسطه فراخوان اعلام شده، 22 هزار کودک و نوجوان در 2 هزار باشگاه کتابخوانی در 15 شهر عضو شده اند.

دبیر نخستین دوره از جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان گفت: دومین دوره این رویداد فرهنگی در نیمه اول سال 96 با مشارکت 102 شهر برگزار می شود. با توجه به اهمیت دوران تحصیل و نقش آموزش و پرورش در علاقه مند شدن دانش آموزان به مطالعه، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش نیز از میهمانان ویژه این مراسم بود.

وی برخلاف دیگر برنامه های فرهنگی برای سخنرانی پشت میکروفن نرفت و منتظر شماری از دانش آموزان ماند تا به سوالات آنان درباره کتاب و کتابخوانی پاسخ دهد. وی قبل از این اقدام از متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این مراسم تشکر کرد و گفت: «امیدوارم این حرکت آغازی باشد تا بتوانیم در مدارس فرآیند یادگیری را با قصه خوانی و کتابخوانی همراه کنیم. کتابخوانی در مدارس نباید فرع باشد و باید به اصل تبدیل شود.»

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و همچنین علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون فرهنگی کودک و نوجوان هم حضور داشتند. در پایان از باشگاه ها و اعضای برگزیده و شایسته تقدیر با اعطای لوح و جایزه قدردانی شد.