آرشیو چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۶۴۴۷
ایران زمین
۱۹

طرح ناتمام فاضلاب گناوه 15 ساله شد

طرح شبکه فاضلاب شهر گناوه دراستان بوشهر پس از 15 سال از آغازعملیات اجرایی آن هنوز به اتمام نرسیده و به یک معضل و مشکل اساسی برای این شهر تجاری و گردشگری و مطالبه عمومی تبدیل شده است. به گزارش ایرنا، تکمیل نشدن این طرح که از سال 73 نقشه برداری و مطالعه و درسال 80 عملیات اجرایی آن آغازشد، باعث شده تا پیامد و آثار منفی و اسفباری هم برای شهر و هم برای شهروندان در زمینه بهداشتی، زیست محیطی وحتی عمرانی برجای گذارد. براساس گفته مسئولان مرتبط 75 درصد از شبکه فاضلاب براساس نقشه اولیه اجرایی شده اما طبق همین نقشه در برخی محلات مهم شهر از جمله بازار که شلوغ ترین منطقه و از نقاط گردشگرپذیر است هیچ اقدامی صورت نگرفته است. همواره برای ادامه فعالیت طرح فاضلاب گناوه بحث کمبود اعتبار و منابع مالی مطرح است غافل از اینکه ضرری که سالانه فاضلاب های روان در معابر به شهر وارد می کند، شاید چند برابر بودجه مورد نیاز آن سال برای اجرای فاضلاب باشد.

«غلامرضا مختاری»، مدیر شرکت آب وفاضلاب گناوه، علت تکمیل نشدن طرح فاضلاب این شهر را مشکل نبود اعتبار لازم دانست و گفت: حل این مشکل تنها از طریق اعتبار ملی امکان پذیر است که طبق برآورد انجام شده یک هزارمیلیارد ریال اعتبار نیاز است. تاکنون از 160 کیلومتر برآورد شده در شبکه فاضلاب شهر گناوه 115 کیلومتر اجرایی و 90 کیلومتر آن در مداراست. برای اجرای این طرح از زمان آغاز در سال 80 تا پایان سال گذشته 280 میلیارد ریال هزینه شده است.

درحالی که برای اجرای 45 کیلومتر باقی مانده به یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. مدیر شرکت آب وفاضلاب گناوه گفت: بخش زیادی از خانوارها در این شهر با وجود اینکه حق انشعاب منازل خود را پرداخت کرده اند، به شبکه فاضلاب شهری متصل نشده و فاضلاب خانگی را در کوچه و خیابان ها رها می کنند. در این بین افرادی وجود دارند که درسال 85 حق انشعاب فاضلاب را پرداخت کرده و حتی ماهانه درقبوض آنان هزینه دفع فاضلاب منظور می شود ولی اقدامی برای اتصال منازل خود به شبکه نمی کنند.

وی با بیان اینکه به منظور ترغیب و تشویق آن دسته از خانوارهایی که امکان وصل انشعاب به شبکه فاضلاب دارند، پیگیری و تلاش های فراوانی شده، گفت: خانوارهایی که قادر به پرداخت هزینه کامل انشعاب فاضلاب نیستند، می توانند به صورت تقسیطی اقدام کنند.