آرشیو چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۷۵
جامعه
۱۴

با گفت وگو به جنگ افسردگی بروید

«افسردگی؛ بیایید صحبت کنیم!» این شعاری است که سازمان جهانی بهداشت امسال به مناسبت روز جهانی بهداشت انتخاب کرده است. هدف از این کار، افزایش توجه و آگاهی عمومی مردم جوامع و تمرکز اقدامات و فعالیت های مسئولان و سازمان های دولتی و غیردولتی بر مشکلاتی است که جوامع با آنها درگیرند. امسال این شعار با اشاره به گسترش معضل افسردگی به عنوان یکی از چهار بیماری ناتوان کننده بر تاثیر گفت وگو تاکید می کند. مهارتی که می تواند افراد افسرده را از دنیایی که در آن گرفتار شده اند نجات بدهد و روزنه ای برای بازگشت شان به دنیای انسان های سالم باز کند.

مدت هاست روان شناسان بر ضرورت برقراری گفت وگو در درمان بیماری افسردگی تاکید می کنند. به عقیده آنها افراد افسرده، با صحبت نکردن و حرف نزدن، بیش از پیش در دنیای بسته ای که برای خودشان ساخته اند فرو می روند و نتیجه این اتفاق چیزی جز وخامت حالشان و شدت یافتن بیماری نیست. از این نظر برای درمان این اختلال روانی شایع که افراد زیادی را درگیر می کند، برای از بین بردن احساس ناتوانی و ناامیدی شان در زندگی، می توان پای حرف هایشان نشست و آنها را به برقرار ارتباط تشویق کرد. چراکه با برقراری ارتباط، مشکلی که با آن سروکله می زنند بیشتر خودش را نشان می دهد و دست متخصصان برای استفاده از راه حل های دیگر برای درمان آنها، بازتر می شود.

تاکید سازمان بهداشت جهانی بر انتخاب این شعار به این نکته نیز برمی گردد که تقریبا همه انسان ها در طول عمر خود، افسردگی را به میزان کم یا زیاد تجربه می کنند. این احساس که معمولابه دنبال فقدان یا ناکامی ایجاد می شود، در شرایط طبیعی پس از چند ساعت یا چند روز از بین می رود. اما هر گاه افسردگی ادامه پیدا کند و در سلامت جسمی و روانی تاثیر بگذارد، فرد به درمان نیاز پیدا می کند.