آرشیو یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۷۷
جهان
۶

به یک دین بزرگ جهانی، انگ افراطی نزنید

«دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نسبت به استفاده از عبارت «تروریسم اسلام افراطی» توسط مقامات آمریکایی بویژه دونالد ترامپ هشدار داد و گفت باید مراقب باشید به یک دین بزرگ جهانی، انگ افراطی یا رادیکال نزنید.

پترائوس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان که دیروز شنبه بخش دیگری از آن پخش شد، گفت این عبارت که دونالد ترامپ مبتکر آن بوده است، باید با دقت و احتیاط به کار برده شود و به نظرم باید در به کاربردن چنین عبارتی مراقب باشید، چرا که معنی آن در برگیرنده گروه های بسیاری است.

به گزارش ایرنا،رئیس سابق سیا که روز جمعه در حاشیه نشست بنیاد جرمن مارشال در برلین با این شبکه تلویزیونی مصاحبه کرده است، در این باره افزود: «اسلام افراط گرا» در برگیرنده گروه هایی همچون داعش، القاعده و دیگر گروه های وابسته به آن است.

سی.ان.ان گزارش داد: این عبارت از سوی بسیاری از محافظه کاران در توصیف دشمنی که علیه آن در تروریسم می جنگند، به کار برده می شود و منتقدان می گویند به کار گرفتن این عبارت موجب به انزوا کشاندن مسلمانان و تخریب افکار در این زمینه است.

پترائوس گفت: باید بسیار مراقب باشید که به کلیت یک دین بزرگ جهانی با عبارت «افراطی» یا «رادیکال» انگ نزنیم.

پترائوس پیشتر نه تنها به عنوان گزینه ترامپ برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا در نظر گرفته شده بود بلکه پس از استعفای «مایکل فلین» نام وی به عنوان تصدی پست مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نیز مدنظر بود اما در نهایت ژنرال هربرت مک مستر عهده دار این سمت شد.

این ژنرال 64 ساله یکی از اعضای دولت «جورج واکر بوش» بود که از سال 2006 تا 2008 فرماندهی عملیات تهاجم نظامی آمریکا را به عراق به عهده داشت. وی در سال 2010 از مقام فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه به فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان منصوب شد. پترائوس پس از بازنشستگی از ارتش آمریکا، اواسط سال 2011 رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شد و اواخر سال 2012 پس از آغاز تحقیقات درباره دسترسی پائولابرودول، منشی وی به اطلاعات محرمانه از مقام خود کناره گیری کرد و در سال 2015 برای این جرم یکصد هزار دلار جریمه شد.