آرشیو شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۸۲
اخبار کشور
۳

مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» برگزار شد: کتابی درباره اندیشه های ادبی امام خامنه ای

مراسم معرفی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» -دربرگیرنده راهکارهای علمی و عملی رهبر انقلاب اسلامی در صیانت، پویش و گسترش زبان و ادبیات فارسی- با حضور جمعی از اساتید ادبیات، مسئولان و علاقه مندان حوزه زبان و ادب فارسی در مجموعه نخلستان اوج برگزار شد.

در این مراسم که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای و با سخنرانی حجت الاسلام ذوعلم (معاون آموزش و پژوهش موسسه انقلاب اسلامی)، استاد سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدحسن مقیسه (نویسنده کتاب) و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی برگزار شد، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، اسماعیل امینی (استاد ادبیات، شاعر و طنزپرداز)، محمدرضا سنگری (استاد ادبیات و پژوهشگر ادبی) و جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام احمد ذوعلم، شخصیت رهبر انقلاب اسلامی را نقطه تلاقی سه ضلع هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی دانست و گفت: رهبر انقلاب معتقدند که حفظ زبان فارسی و اشاعه آن نه تنها امری ملی بلکه مسئله ای اسلامی و انقلابی است همان طور که توجه به ایمان دینی، امری انقلابی و ملی است.

در ادامه مراسم سید علی موسوی گرمارودی در سخنانی با اشاره به ساختار کتاب «امین زبان و ادب پارسی» گفت: نویسنده آن به شکلی تحسین برانگیز متنش را از میان بیانات رهبر انقلاب در 30 سال اخیر انتخاب کرده است.

محمدحسن مقیسه (نویسنده و گردآورنده کتاب) نیز به اهمیت توجه به بعد ادبی شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای اشاره نمود و گفت: سال ها با خودم می اندیشیدم که چرا از رهبران جهان تنها نظریات سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد و اگر رهبری، نظریه های ادبی داشت چرا نباید به آن پرداخته شود. همین فکر باعث شد که چهار سال تلاش کنم تا نظریات ادبی رهبر انقلاب اسلامی را در زمینه زبان فارسی به جامعه بشناسانم؛ رهبری که قبل از سیاستمدار بودن یک ادیب بوده و در جلسات انجمن ادبی فردوسی در مشهد یکی از گزیده ترین و بهترین ابیات را می خوانده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب کسی است که قبل از انتصاب به رهبری، به گفته خود هزار رمان خوانده است و آشنایی و تسلط ایشان به ادبیات دیگر کشورها حتی برای برخی مقامات خارجی نیز تعجب انگیز بوده است. به همین خاطر من بر این باورم که پرداختن به اندیشه ادبی رهبر انقلاب اسلامی که برای اولین بار در این کتاب جمع شده از ضروریات زمانه بوده است.