آرشیو پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۱
اقتصاد جهان
۸

«تالکو» پاشنه آشیل اقتصاد تاجیکستان

سال گذشته، مشکلات اقتصادی دخل و خرج کشور تاجیکستان را با چالش بزرگی روبه رو کرد و همچنان این کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، دلیل اصلی بروز مشکلات اقتصادی در این کشور، کاهش ارسال وجوه نقد کارگران تاجیکستانی از روسیه به این کشور است که تولید ناخالص تاجیکستان را به کمترین سطح خود طی یک دهه گذشته رسانده است، این شرایط در نهایت عاملی برای کاهش توان وام دهی بانک ها شده تا جایی که بانک ها امکان ارائه اعتبار ندارند. براساس نظر تحلیلگران مسائل اقتصادی، انتقال پول از خارج به تاجیکستان (عمدتا از سوی مهاجران کاری مقیم روسیه) در سال 2016 پایین تر از سطح یک سال پیش بوده است. چنانچه در سال 2014، بیش از 8/3 میلیارد دلار به تاجیکستان منتقل شده است. اما در سال 2015 فقط 28/1 میلیارد دلار انتقال یافته که در نهایت، طی سال گذشته میلادی به یک سوم کاهش یافته است.

این در حالی است که براساس تصمیم اقتصادی جدید تاجیکستان قرار است درآمد حاصل از فروش فلزات رنگین بخصوص آلومینیوم برای نجات تاجیکستان از بحران اقتصادی طی سال جاری به کار گرفته شود. کارشناسان براین باورند که پاشنه آشیل نجات اقتصاد تاجیکستان، کارخانه تالکو بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم این کشور است.

بر این اساس دولت تصمیم گرفته است، طی سال جاری میلادی تولید و صادرات این فلز نقره ای رنگ را 40 درصد افزایش دهد تا بتواند با استفاده از افزایش درآمدهای صادرات فلزاتی چون آلومینیوم، مشکلات اقتصادی خود را برطرف کند.

نعمت الله حکمت الله زاد، وزیر توسعه اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک گفت: ما تولید آلومینیوم به حجم 179 هزار تن در سال 2017 میلادی را پیش بینی می کنیم و در صورت افزایش تقاضای بازارهای جهانی، میزان تولید را نیز افزایش خواهیم داد.