آرشیو دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۴
جامعه
۱۷

30 هزار جهادگر، نوروز به مناطق محروم می روند

مریم خباز

نوروزی که در راه است برای30هزار جهادگری که در قالب 692 گروه جهادی سروسامان گرفته اند، روزهای استراحت نیست.25 درصد ازاین جهادگران بانوان هستند و بقیه همه مرد در سنین مختلف، کسانی که سال نوی خود را درمناطق محروم تحویل می کنند و نوروز را در توسعه نیافته ترین مناطق کشور می گذرانند.

اینها را دیروز سردار نعمان غلامی، رئیس سازمان بسیج سازندگی اعلام کرد و گفت این30 هزار نفر در تعطیلات عید، 1352 طرح فرهنگی و عمرانی کوچک را به سرانجام خواهند رساند. از ابتدای سال 95 تا ماه نهم سال، بسیج سازندگی پرونده 5018 پروژه کوچک و متوسط را در سراسر کشور بست که 13 درصد از هزینه های آن را خیرین تامین کردند. در نوروز امسال نیز برنامه همین است، خیرین پای هزینه های اردوهای جهادی ایستاده اند وجهادگران که خدمت بی منت ارائه می دهند، نه تنها دستمزدی نمی گیرند که از جیب نیز برای رفاه حال مردم مناطق محروم خرج می کنند.

هر شهرستان یک قطب صنعتی

سال 95،بسیج سازندگی 36 هزار و 897 واحد کوچک تولیدی در سراسر کشور ایجاد کرد که اداره کنندگان آن در مجموع 504 میلیارد تومان از دولت تسهیلات گرفتند. سال 96 قرار است این تعداد به 50 هزار واحد برسد که به گفته غلامی به طور متوسط هر کدام از این واحدها برای دو نفر شغل ایجاد می کند که می شود ایجاد صد هزار شغل در یک سال.

البته تفاوت کار در سال 95 با سال 96 در توضیحی است که رئیس بسیج سازندگی در جمع خبرنگاران ارائه داد مبنی بر این که سال آینده در همه شهرستان ها صنایع تبدیلی مرتبط با محصول کشاورزی همان منطقه ایجاد خواهد شد تا از ضایعات کشاورزی برای درآمدزایی کشاورزان استفاده شود.

غلامی اما تاکید دارد تسهیلاتی که برای راه اندازی این واحدها ارائه می شود باید کم بهره باشد چون با بهره های بالااز یک سو و ورود کالاهای قاچاق به کشور و ورود بی رویه کالاهای خارجی به کشور، فعالیت سخت است.