آرشیو دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۴
سلامت
۱۳
گیاها ن دارویی

خواص معجزه آسای زنجبیل

مترجم: صدف دژآلود
منبع: medicaldaily.com

زنجبیل گیاهی دارویی با قدمتی چند هزار ساله است. این گیاه از خانواده زردچوبه و هل به حساب می آید و در انواع غذاها، نوشیدنی ها و محصولات زیبایی استفاده می شود. قسمت مورد استفاده زنجبیل در واقع ریزوم یا ساقه زیرزمینی این گیاه است که در ادامه با شش مورد از برترین خواص آن آشنا می شویم.

تنظیم جریان خون

زنجبیل حاوی کروم، منیزیم و زینک است که در حفظ جریان خون سالم و طبیعی موثر شمرده می شود.

بهبود بیماری صبحگاهی یا ویار

به توصیه انجمن بارداری آمریکا، مصرف زنجبیل به شکل های مختلف، مثلاچای یا مربا، در بهبود تهوع ناشی از بارداری موثر است. البته ناگفته نماند بر اساس پژوهشی که در سال 2011 انجام شد، پژوهشگران دریافتند اطلاعات پیرامون تاثیر زنجبیل در بهبود تهوع بارداری چندان قابل استناد نیست. در این پژوهش، مصرف زنجبیل فقط در برخی موارد موثر واقع شد، اما این تاثیر در مجموع محدود و ناپایدار بود. به همین دلیل، قبل از مصرف زنجبیل برای بهبود ویار حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که گویا در همه زنان نتیجه یکسان ندارد.

تقویت سوخت وساز و کمک به کاهش وزن

زنجبیل دمای بدن را بالامی برد و موجب افزایش کالری سوزی بدون ورزش می شود. زنجبیل همچنین با تقویت اثر گرمازایی غذاها احساس سیری ایجاد می کند. براساس پژوهشی که در سال 2012 انجام شد، پژوهشگران دریافتند زنجبیل خاصیت گرمازایی دارد و احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

کاهش دردهای عضلانی ناشی از ورزش

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است و دردهای عضلانی را کاهش می دهد. گفته می شود خواص زنجبیل حتی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بالاتر است، چرا که مانع تشکیل ترکیبات التهابی، پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها می شود. پژوهشگران همچنین دریافته اند زنجبیل خواص آنتی اکسیدانی دارد که در رفع التهاب موثر است.

مقابله با رشد سلول های سرطانی کولورکتال

پژوهشگران موسسه هورمل دانشگاه مینه سوتا دریافتند ترکیبات سازنده طعم زنجبیل با رشد سلول های سرطانی کولورکتال مقابله می کنند.

درمان آسم

به گفته پژوهشگران دانشگاه کلمبیا، مصرف زنجبیل در کنار مصرف داروهای گشادکننده برونش موجب شل شدن عضلات صاف اطراف مسیرهای هوایی می شود.