آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۵
فرهنگ و هنر
۱۶

درگذشت ایران شناس لبنانی

در پی درگذشت پروفسور ویکتور الکک، شاعر، ادیب مسیحی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های لبنان و دارای قصاید مدحیه برای امام رضا(ع)، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی درگذشت او را تسلیت گفت.

به گزارش جام جم، ویکتور الکک سال 1336 میلادی در خانواده ای فرهنگی در لبنان متولد شد. هنگامی که در دارالحکمه دانش آموز ممتاز شد، کتابی دوزبانه به فارسی و عربی از رباعیات خیام به او اهدا کردند و در راه بازگشت به خانه همه آن را خواند و چند رباعی را در ذهن و جان سپرد. از همان جا تصمیم به شناخت ادب و فرهنگ ایران گرفت و به یادگیری زبان فارسی و خواندن شاهکارهای ادب فارسی مشغول شد.

این شاعر لبنانی به ایران آمد و رساله دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1960 میلادی و زیر نظر بدیع الزمان فروزانفر نوشت. وی از رساله خود با موضوع منوچهری و ادبیات عرب با رتبه عالی دفاع کرد، به گونه ای که همه استادانش او را در همه جهات ممتاز می دانستند و خواهان ماندن او در دانشگاه تهران بودند، اما او به لبنان بازگشت تا زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه های لبنان گسترش دهد. ویکتور الکک، علاوه بر زبان عربی و فارسی، با زبان فرانسه و برخی دیگر از زبان های قدیم و جدید آشنا بود. از این شاعر لبنانی بیش از 20 کتاب از جمله تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی و بدیعیات الزمان منتشر شده است.