آرشیو چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۶
بورس
۸

کدام رئیس جمهور موجب رونق اس اند پی شد؟

بررسی 50 روز کاری روسای جمهور آمریکا

مجله اقتصادی سیاسی مارکت واچ در پژوهش اخیر روی یکی از شاخص های اصلی بازارهای مالی آمریکا، تاثیر انتخابات روسای جمهور را بر این متغیر بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این رویداد آماری، شاخص اس اند پی 500 به عنوان نخستین شاخص تحریک پذیر در بازارهای مالی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

شاخص اس اند پی 500 (Standard and Poor’s index) در واقع شاخصی متشکل از 500 سهام برتر در بورس های نیویورک و نزدک است.

مجموع سرمایه این شاخص در سال 2009 و همزمان با اوج بحران اقتصادی 6000 میلیارد دلار اعلام شد و سهام شرکت اپل یکی از بزرگ ترین شرکت های موجود در این شاخص است که 5/3 درصد از این شاخص متعلق به آن است.

طبق بررسی های اخیر مارکت واچ، 50روز ابتدایی ریاست جمهوری های مختلف در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است تا روند حرکتی انتخاب روسای جمهور مختلف را روی شاخص اس اند پی مورد ارزیابی قرار دهد.

به نظر می رسد دونالد ترامپ با اعلام برنامه کاهش میزان مالیات دهی شرکت ها، یکی از تاثیرگذارترین روسای جمهور بر بازارهای سهام باشد. اما باید گفت این ادعا اشتباه است و ترامپ، ششمین رئیس جمهوری است که اثر مثبتی بر این متغیر اقتصادی در آمریکا داشته است.

دونالد ترامپ، به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا و یک تاجر موفق، برنامه های اقتصادی متفاوتی را برای آمریکا به ارمغان آورده است. اما مهم تر از همه، برنامه کاهش میزان مالیات دهی است که با شروع وعده های عملیاتی آن، افزایش سهام شرکت ها در بازار را موجب شده است. سیاست اقتصادی دونالد ترامپ شامل بالابردن تعرفه ها، کاهش مالیات، برچیدن قانون اصلاح وال استریت و حفاظت مصرف کننده (موسوم به قانون داد فرانک)، لغو لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه و مخالفت با حق برخورداری از تامین اجتماعی و سلامت همگانی است.