آرشیو دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۸۹
ایران
۱۵

2 بنای تاریخی لار در هیاهوی نوروز تخریب شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به تخریب دو بنای با ارزش تاریخی این شهر با استفاده از فرصت تعطیلات نوروز گفت: شناسایی و ثبت اضطراری بناهای تاریخی راهکار اصلی حفظ آنهاست.

به گزارش تسنیم، خانه شریفی و ساباط بی بی ماهک، دو بنای تاریخی شهر لار بودند که به سبک قاجاری ساخته شده و فرم معماری آن به شکل حیاط مرکزی و با تزئیناتی بسیار زیبا بوده، این بنا در روزهای اخیر توسط مالک تخریب شده است.

به گفته سیما علویه، این دو بنا ثبت نشده بود اما ماده 559 قانون، حفاظت از بناهای تاریخی را به عهده میراث فرهنگی گذاشته و در آنجا ثبتی بودن یا نبودن بنا قید نشده است. براساس این قانون هر گونه دخل و تصرف در منازل یا بناهای تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی صورت بگیرد.

همچنین خشایار شیبانی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار دراین باره اظهار کرد: بارندگی که در اواخر بهمن 95 رخ داد، سبب شد مالک با این بهانه که بنا مخروبه شده و برای عابران خطرساز است، تصمیم به تخریب بگیرد در صورتی که این بناها در منطقه خالی از سکنه واقع شده و شهرداری هم برای اطمینان بیشتر اقدام به چیدن بلوک و کشیدن نوار خطر در پیرامون آن کرده بود.

به گفته وی، بعد از اقدام مالک از طریق مراجع قضایی، دادستانی لار از میراث، استعلامی انجام داد و پایگاه میراث نیز درخواست کرد که برای ثبت اضطراری و آغاز مراحل تعمیر و مرمت مهلتی داده شود، اما متاسفانه با استفاده از فرصت تعطیلات نوروزی مالک اقدام به تخریب کرده که به دلیل تعطیلات و ارسال نشدن رونوشتی از دادستانی، میراث فرهنگی اطلاعی از داشتن مجوز یا نداشتن آن ندارد.

به باور شیبانی، اگر این رویه ادامه یابد هیچ اثری از بافت تاریخی لار باقی نمی ماند به همین دلیل وی شناسایی و ثبت اضطراری بناهای تاریخی را راهکاری برای حفظ این بناها می داند.