آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۲
ایران
۱۵

حال دهقان فداکار خوب است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه در آذربایجان شرقی، پس از عیادت از ریزعلی خواجوی معروف به «دهقان فداکار»، حال وی را خوب توصیف کرد.

صمد طاهری دیروز به ایرنا گفت: حال آقای خواجوی که به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شده، رو به بهبود است.

روز گذشته حمید شکری، فرماندار میانه نیز با حضور در بیمارستان محل بستری دهقان فداکار، با وی ملاقات و برایش آرزوی سلامت کرد.

دهقان فداکار از سه روز پیش به دلیل بیماری قلبی و فشار خون در بیمارستان خاتم الانبیای میانه بستری شده است.

«ازبرعلی حاجوی» معروف به «دهقان فداکار» از شهروندان میانه است که به دلیل ازخودگذشتگی او در متوقف کردن قطار پر از مسافر در مسیر ریزش کوه و نقل این ایثار در کتاب های دوره ابتدایی کشورمان معروف شد.

در آن زمان، روزنامه نگاران و تاریخ نگاران به اشتباه نام و نام خانوادگی وی را «ریزعلی خواجوی» ثبت کردند. داستان متوقف کردن قطار و نجات جان چند مسافر سال هاست با عنوان «دهقان فداکار» در کتاب فارسی دوره ابتدایی تدریس می شود.

وی در 32 سالگی شب هنگام درحالی که در کنار ریل قطار حرکت می کرد، متوجه مسدود شدن مسیر قطار به علت ریزش کوه شد و در آن هنگام برای نجات قطار و مسافرانش، کت خود را آتش زد و به سمت قطار حرکت کرد.

به گفته او پس از توقف قطار، مردم ناراضی از قطار پیاده شده و او را کتک زدند تا این که او آنها را متوجه خطری کرد که در انتظارشان بود. پس از آن که مسافران با چشم خود ریزش کوه را دیدند، از او تشکر و عذرخواهی کردند.