آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۲
اقتصاد جهان
۸

سیاست های حمایتی ترامپ تاثیر معکوسی بر اقتصاد آمریکا دارد

از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و اجرای سیاست های جدید اقتصادی رئیس جمهور این کشور تنش های اقتصادی میان آمریکا با دیگر قدرت های اقتصادی جهان کاملامشهود است تا جایی که بسیاری از کارشناسان براین باورند در صورت ادامه این روند، بازنده اصلی این تنش ها آمریکاست.

در این زمینه گروهی از کارشناسان، غیرمنطقی بودن سیاست های ترامپ در مقابل دیگر کشورها را عامل اصلی این نتیجه عنوان کرده اند و گروهی دیگر معتقدند در دنیای تجارت آزاد وضع چنین قوانین دست و پاگیری می تواند به کوچک شدن سهم بازار بین المللی برای تولیدکنندگان آمریکایی باشد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تهدیدات ترامپ، تاثیر نامطلوبی روی اقتصاد ایالات متحده می گذارد و داشتن روابط با چین برای آمریکا کلیدی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آستانه اولین دیدار خود با ژی جینگپینگ، رئیس جمهور چین، به شرکت های تجاری آمریکایی هشدار داده که ممکن است مجبور به قطع روابط خود با چین شوند؛ این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نسبت به واکنش شدید احتمالی از طرف چینی به ترامپ هشدار داده اند.

همچنین ترامپ در یک پیام توئیتری اعلام کرده نشست با طرف چینی از این منظر که دیگر نمی توانیم روند تراز کسر تجارت بسیار زیاد و نیز از بین رفتن مشاغل را داشته باشیم، بسیار مشکل خواهد بود و شرکت های آمریکایی باید آماده پیدا کردن گزینه های دیگری باشند.

این در حالی است که کارشناسان نسبت به اهمیت تجارت آمریکا با چین به ترامپ هشدار داده و با صراحت اعلام کرده اند ایالات متحده در صورت نداشتن روابط تجاری با چین ضرر خواهد کرد و رابطه با چین کلیدی است.