آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۲
اقتصاد جهان
۸

اروپا در آستانه جنگ تجاری با آمریکا

جف ایملت، مدیرعامل جنرال الکتریک درباره سیاست های اقتصادی آمریکا علیه کشورهای خارجی می گوید: سیاست های اقتصادی به ظاهر حمایتی ترامپ، ازجمله تعیین تعرفه های گمرکی برای واردات فولاد از پنج عضو اتحادیه اروپا می تواند شکایت این کشورها علیه این تدابیر را در پی داشته باشد.

وی معتقد است با توجه به این که آلمان در حال اعمال فشار به دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی است، اگر چنین پرونده ای در این سازمان علیه سیاست های ترامپ مفتوح شود نتایج نگران کننده ای برای اقتصاد بین المللی بخصوص برای آمریکا در پی دارد.

مدیرعامل جنرال الکتریک معتقد است در صورت بروز این اتفاق شاهد جنگ بازرگانی و تجاری میان قاره سبز و آمریکا خواهیم بود که به دنبال آن چین نیز می تواند از این موقعیت به نفع خود استفاده کرده و وارد معرکه شود تا اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این فعال اقتصادی درباره نشانه های آغاز چنین جنگی میان دو طرف می گوید: بالاگرفتن تنش های بازرگانی میان آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان ممنوعیت واردات گوشت گاو آمریکا به دلیل بالابودن میزان هورمون های استفاده شده به اتحادیه اروپا آغاز شده که به دنبال آن، دونالد ترامپ نیز دستور وضع تعرفه های گمرکی سنگینی برای محصولاتی چون آب معدنی سان پلگرینوی ایتالیا، موتورهای معروف وسپای ساخت این کشور یا محصولات نستله را صادر کرد.