آرشیو پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۲
سینما
۱۲
کلوز آپ

شورجه: شهید آوینی، الگوی سینمای انقلابی است

جمال شورجه، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، با تاکید بر این که هنر ارزشمند در کشور باید هدفدار باشد، شهید مرتضی آوینی را مصداقی از یک هنرمند متعهد با نگاهی سلامت معرفی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شورجه در زمینه نگاه هنری شهید آوینی گفت: شهید آوینی بزرگوار، یکی از مصادیق هنر متعهد و هنرمندی با آرمان های دینی است؛ یک هنرمند جهت دار که نگاهی سلامت داشت و می دانست هدفش را در کجا جست وجو کند. او ابزارش را درست انتخاب کرد. اگر جامعه سینمایی و هنری ما بزرگانی مثل شهید آوینی را الگو قرار بدهند، قطع به یقین سینمای ما در جهت اهداف انقلاب قرار می گیرد و جامعه را به نور انقلاب متبلور می کند.

کارگردان فیلم های 33 روز و عملیات کرکوک درباره این که اکنون جایگاه هنر را در میان مردم بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی چطور می بیند، اظهار کرد: در مقایسه هنر قبل و بعد از انقلاب، به لحاظ محتوا و درونمایه تغییرات چشمگیری داشتیم، یعنی هنری که آن زمان در خدمت طاغوت بود و دین زدایی و دین ستیزی را در جامعه به همراه داشت، با هنر الان که در خدمت انقلاب قرار گرفته و به لحاظ شکلی و محتوایی منطبق با قوانین اسلامی است، بسیار متفاوت شده است. هنرمندان ما باید یک سری نبایدهای دینمان را در آثارشان رعایت می کردند. مسلما ما تغییراتی طی این سال ها در هنرمان داشتیم، اما این که بگوییم طی 38 سال بعد از انقلاب، هنر در جایگاه و مقام یک وسیله در خدمت آرمان های انقلابی قرار گرفته، این اتفاق حاصل نشده است.

شورجه تصریح کرد: همان طور که انقلاب ما رویکرد مشخصی داشت و با اهداف مشخصی به نتیجه رسید، هنر هم به تبع انقلاب می تواند تعریف پذیر باشد و جهت و هدف داشته باشد. هنر باید هدفدار باشد و هدفش هم ارزشمند باشد. این اتفاق حاصل نمی شود، مگر این که هنرمند سالم و متعهد وجود داشته باشد.