آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۵
ایران
۱۵

امضای سند فاز چهارم همکاری مشترک احیای دریاچه ارومیه

سند فاز چهارم همکاری مشترک دفتر عمران سازمان ملل، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه امضا شد.

به گزارش ایرنا، این سند زیست محیطی دیروز و در چهارمین سال احیای دریاچه ارومیه به امضای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل در حوزه محیط زیست و سوزوکی وزیر مختار سفارت ژاپن رسید. براساس این سند، همکاری های بین المللی تا احیای کامل دریاچه ارومیه ادامه خواهد داشت.

وزیرمختار سفارت ژاپن در این مراسم گفت: ما به همکاری با ایران برای احیای دریاچه زیبای ارومیه ادامه می دهیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سوزوکی افزود: دریاچه ارومیه در شرایط بحرانی به سر می برد. لذا دولت ژاپن یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه در اختیار ایران گذاشت. وی تصریح کرد: این همکاری از سال 2014 با ایران آغاز شده و این چهارمین سال همکاری دو کشور است.

افزایش امیدواری به احیای دریاچه ارومیه

هماهنگ کننده سازمان ملل در حوزه محیط زیست نیز در این مراسم گفت: با همکاری ژاپن و مردم ایران، دریاچه ارومیه به شرایط خوبی رسیده است و تلاش ها تا احیای کامل آن ادامه دارد. گری لوئیس افزود: احیای دریاچه ارومیه زمانبر است اما در چند سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده است.

وی گفت: اقدامات انجام شده برای دریاچه ارومیه نمونه ای موفق برای سایر کشورها در حوزه زیست محیطی است.

لوئیس افزود: بنده چهار سال است که در ایران هستم و تغییرات دریاچه ارومیه را دیده ام. وی ادامه داد: دریاچه ارومیه در حال حاضر شرایط خوبی دارد و به تلاش برای احیای کامل آن ادامه می دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر انبوهی از نمک از بستر دریاچه دور شده است و امیدواریم به صورت کامل به بهبود برسیم.

گری لوئیس گفت: درحال حاضر دریاچه ارومیه روند امیدوارکننده ای دارد که قطعا تا چند سال آینده به شرایط مطلوب خواهد رسید.

ادامه روند احیا و بهبود دریاچه ارومیه

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اظهار کرد: روندی برای احیای دریاچه پیش گرفته شده و آموزش کشاورزان بسیار دشوار است اما آثار خوبی در بلندمدت خواهد داشت.

وی افزود: درگیر کردن زنان روستایی در بحث معیشت های جایگزین نیز آثار خوبی داشته است که امیدواریم این طرح توسعه سازمان های محلی بانوان ادامه پیدا کند.