آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۹۸
شهرستان ها
۷

آغاز نشاء مکانیزه برنج در مازندران

با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اولین نشاء مکانیزه برنج سال جاری در مازندران انجام شد.

نخستین بوته برنج از رقم طارم محلی در حدود 2 هکتار از زمین های شالیزاری در روستای بولیده شهرستان محمودآباد به صورت مکانیزه نشاءکاری شده است.

مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری و تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید 40 درصد نیاز کشور را تامین می کند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آئین نشاء برنج با بیان اینکه دولت خط اعتباری بدون محدودیت برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نظر گرفته است گفت: امروز 30 درصد نشاکاری و 80 درصد برداشت برنج در کشور به صورت مکانیزه انجام می شود، برنج به عنوان محصول استراتژیک و برنجکاری به عنوان یک محصولی که بیشترین مصرف آب را دارد، فقط در 2 استان شمالی گیلان و مازندران مورد تاکید حمایتی قرار دارد و با ایجاد ردیف اعتبار مکانیزاسیون و طرح تسطیح و تجهیز زمین های کشاورزی، آبیاری نوین و توجه به رقم های کیفی پرمحصول، طرح خوداتکایی برنج را عملیاتی کرده ایم. بر اساس طرح خوداتکایی برنج، سطح زیر کشت ارقام پر محصول در شالیزارهای 2 استان مازندران و گیلان باید به 255 هزار هکتار افزایش یابد که هم اکنون در کمتر از 130هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان های شمالی رقم پرمحصول کشت می شود.

همچنین اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی 275 هزار هکتار ازشالیزارهای شمال کشور از دیگر برنامه های راهبردی برای رسیدن به خوداتکایی برنج کشور در2 استان گیلان و مازندران است.