آرشیو یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۹
صفحه اول
۱

انتشار اوراق خزانه برای پرداخت بدهی دولت

وزیر اقتصاد از انتشار 13 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی های دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی طیب نیا در دهمین افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: دولت برای پرداخت بدهی های خود 13 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 2000 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرده است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: دولت دارای حجم عظیمی از بدهی ها به بانک مرکزی، پیمانکاران و بانک هاست که این بدهی ها از موانع مهم دولت در بخش زیرساخت هاست.

وی ادامه داد: دولت در جهت تبدیل این تهدیدها به فرصت و پرداخت بدهی های خود، اولین ابزار بدهی را با عنوان اسناد خزانه اسلامی شکل داد و بعد از آن اوراق اجاره دولتی نیز برای پرداخت بدهی های دولت وارد بازار شد.

طیب نیا افزود: دولت، اسناد خزانه اسلامی و اوراق اجاره برای پرداخت بدهی های خود منتشر کرده است و این اقدام دولت در سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این که بانک ها به عنوان مهم ترین نهاد تامین مالی در بازار مالی کشور هستند، گفت: بانک ها با مشکلات زیادی روبه رو هستند از جمله کمبود میزان سرمایه، دارا بودن دارایی های مازاد و مطالبات غیرجاری بانک ها که جزو مشکلات اساسی بانک هاست و وام دهی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. طیب نیا اظهار کرد: مشکل تنگنای اعتباری در بانک ها مشکل بسیار بزرگی است که دولت با برنامه ریزی های لازم قدم های موثری در این خصوص برداشته است.وی افزود: پارسال برای تقویت بانک ها دو اقدام مهم انجام شد، اول افزایش سرمایه بانک ها و دوم پرداخت بدهی دولت به بانک ها بود که توان مالی بانک ها تقویت شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: صنعت بیمه نیز به روش مستقیم و غیرمستقیم می تواند در تامین مالی نقش موثر داشته باشد.

طیب نیا افزود: بیمه ها از طریق خرید سهام و سپرده گذاری در بانک ها می توانند نقش داشته باشند و همچنین با خرید ریسک بازار پول و سرمایه و ایجاد فضای امن می توانند نقش آفرینی کنند.