آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۲
آلبوم قرن
۱۰
عکس و نوشتار

چماق و پرچم

افشین شاهرودی (عکاس و مدرس دانشگاه)

در پای عکس معروف تئودور روزولت در سخنرانی اش در نیویورک بعد از پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال1904که توسط آژانس برادران براونز گرفته شده از او به عنوان رئیس جمهوری خودپرست و هیجان زده یاد شده است. آیا این عکس گویای چنین صفت هایی که به او داده شده هست یا خیر؟ آیا این عکس فارغ از اطلاعاتی که در مورد واقعه مذکور می تواند به ما در درک بیشتر آن کمک کند به خودی خود تاثیر گذاری لازم را دارد؟

این چارچوب کلی را باید در نظر داشت که هر عکس از سه منظر قابل تحلیل و بررسی است: از نظر سوژه و محتوا، از منظر عکاس و از زاویه مخاطب. اگر مخاطب را که چه برداشت و استنباطی از این عکس دارد کنار بگذاریم، در تحلیل این عکس ابتدا می بایست به شرایط و تنش های اجتماعی امریکا در آن زمان یعنی سال های 1901 تا 1909 که تئودور روزولت بر مسند ریاست جمهوری قرارداشت پرداخت. مثلا نقش اودر کنترل و هدایت جریانات اجتماعی به عنوان رئیس جمهوری که گفته می شود ترکیبی از ناسیونالیسم و اصلاح طلبی بود یا میانجیگری او در جنگ بین روسیه و ژاپن که توازن قدرت را در شرق حفظ کرد و باعث شد به عنوان نخستین امریکایی جایزه نوبل دریافت کند و همچنین به موضوع شورش های پاناما که روزولت آن را هدایت و حمایت کرد تا کلمبیا را در بحران کانال پاناما سر جایش بنشاند و مسائل دیگری که می تواند به درک بیشتر عکس به ما کمک کند.

بنظر من نکته ظریفی که در عکس وجود دارد این است که عکاس ترکیب بندی و چیدمان عناصر بصری، زاویه، موقعیت و ساختار عکس را به گونه ای اجرا کرده که پرچم امریکا را بر همه چیز مسلط و غالب نشان می دهد. همه کسانی که در عکس دیده می شوند نشسته و در پایین کادر قرار دارند و تنها کسی که در قسمت بالای عکس و مسلط برهمه در پیش زمینه پرچم امریکا ایستاده خود روزولت است که در آن سخنرانی و هنگام گرفتن این عکس قول داد که آمریکا ازآن به بعد نقش یک ژاندارم بین المللی را ایفا می کند که به آرامی حرکت می کند اما چماقی در دست خواهد داشت. هوشمندی عکاس را در درک موقعیت برای ثبت این عکس باید ستود.