آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۲
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 88757758

تعویض مفصل تنها راه نجات نیست

دکتر محمد راضی جلالی ( رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی)
زنی 45 ساله هستم که مدت هاست دچار زانو درد شده ام. پزشک معالج مشکل را آرتروز تشخیص داده و استفاده از مسکن و ورزش های خفیف را توصیه کرده است، اما متاسفانه درد زانوی من همچنان بسیار شدید است. اطرافیان می گویند از پزشک خود بخواهم با جراحی زانو و استفاده از مفصل مصنوعی این مشکل را برای همیشه حل کند. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا جراحی تنها راه رهایی از درد زانواست؟

بهتر است بدانید که عمل جراحی و استفاده از مفصل مصنوعی آخرین گزینه ای است که برای درمان استفاده می شود،. چراکه برخلاف تصور شما با تعویض مفصل درمان قطعی صورت نخواهد گرفت چرا که این مفاصل عمر مفید دارند و بعد از این مدت دیگر کارایی مورد انتظار را نخواهند داشت. به همین دلیل است که در سنین بالا مثلا 65 سال به بعد که میزان تحرک فرد کمتر است و بیمار به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد یا هنگامی که زانوی فرد چنان آسیب دیده که پزشک چاره دیگری ندارد از مفصل مصنوعی استفاده می شود. حقیقت این است که مفصل عوض می شود تا بیمار بتواند ورزش هایی را که باعث افزایش سوخت و ساز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق، دیابت و فشار خون می شود بدون درد یا با درد کمتر انجام دهد.

در واقع درمان اصلی و اولیه آرتروز زانو درمان طبی و فیزیکی است که با توجه بشدت عارضه و سن بیمار متفاوت است. فرد مبتلا به آرتروز مفصل زانو یا انحراف زانو برای رهایی از درد، باید وزن خود را در حد متعادل نگه دارد. درمان دارویی و استفاده درست از داروهایی که پزشک تجویز می کند در کنار فیزیوتراپی و انجام ورزش هایی که پزشک توصیه می کند در کاهش درد بسیار موثر است.