آرشیو دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۰
ایران
۱۵

ورود 80 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: بارش های متناوب باران در استان طی چند روز گذشته موجب شده تا 80 میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه ها و در جریان سیلاب های اخیر وارد دریاچه ارومیه شود.

کامران دانشجو دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه 660 مترمکعب در ثانیه است که در سه روز گذشته تداوم داشته است.

وی با اشاره به این که در صورت تداوم بارش ها در استان میزان آب ورودی به دریاچه به 100 میلیون مترمکعب می رسد، بیان کرد: در سال آبی جاری از اول مهر 95 تاکنون 241 میلی متر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده که 20 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و 9 درصد نسبت به درازمدت کاهش یافته است.

دانشجو با اشاره به وضعیت بحرانی و طغیانی رودخانه های آذربایجان غربی در دو روز گذشته ادامه داد: نازلوچای، گدار، باراندوز، زرینه و سیمینه رود جزو رودخانه های مهم جاری در استان است که در 48 ساعت گذشته وضعیت سیلابی داشت.

وی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از رودخانه ها در حال فروکش است و انتظار می رود تا دو روز آینده شرایط به حالت عادی بازگردد.

دانشجو وجود 12 سد در استان را یادآوری کرد و گفت: بیشترین حجم آب ورودی از آغاز بارش های هفته جاری مربوط به سد بوکان بود که موجب شد حجم مخزن آن به 724 میلیون مترمکعب برسد. وی گفت: با توجه به حجم بارندگی های بهاره پیش بینی می شود شرایط ذخایر آبی استان در پشت سدها روند رو به بهبودی را طی کند.