آرشیو سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۳۷۸۵
احزاب
۶
خبر

گفتمان اصلاحات، روشی اعتدالی و عدالت محور است

احمد رباطی، نماینده دور سوم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در تبیین گفتمان اصلاحات گفت: نظام فکری اصلاحات مبتنی بر روش اعتدال است و بر عقلانیت، استمرار، استقامت، پرهیز از تندروی و افراط و تفریط استوار بوده و به دنبال تغییر و بهبود اوضاع به شیوه ای تدریجی است.

وی آزادی را یکی از ارزش های کلیدی در این نظام فکری ارزیابی کرد و گفت: آزادی در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و در چارچوبی قانونی، نمود می یابد و منتج به شکوفایی انسان، رشد فرهنگی، انسجام اجتماعی و کارآمدی اقتصادی می شود.

رباطی در تبیین عناصر دیگر گفتمان اصلاحات افزود: عدالت از دیگر مولفه های این نظام گفتمانی است که روابط و مناسبات در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی براین اساس تنظیم می شود. درجامعه ای این مناسبات غیرعادلانه است نمی تواند به توسعه و تعالی دست یابد. اخلاق فردی و اجتماعی از مشخصه هایی است که دکتر رباطی برای گفتمان اصلاحات برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی اخلاق انسانی و قرآنی در جامعه انسانی تسری می یابد، صداقت، درستکاری، اعتماد، همکاری و سایر ارزش های انسانی است که موجب تسهیل حرکت جامعه به سوی توسعه وتعالی می شود. وی دموکراسی را بهترین شیوه شناخته شده اداره امور جامعه دانست و گفت: این شیوه مبتنی بر سه اصل «با مردم»، «توسط مردم» و «برای مردم» است و ابزار تحقق آن تنها «انتخابات» و «صندوق رای» است. در واقع می توان دموکراسی را بهترین حاصل تجربیات و تعقل بشریت تا به امروز دانست. دین به مفهوم قرآنی آن، ازدیگر مولفه های این نظام فکری است. رباطی در تبیین آن افزود: دین قرآنی به دور از حواشی و خرافات است و با سیره معصومین و اصول قرآنی معنا می یابد. وی افزود: مولفه دیگر این نظام فکری حوزه «نقد» است. با نقد واقع بینانه، منصفانه وخیرخواهانه می توان آسیب شناسی کرد، ضعف ها و قوت ها را شناخت و به درک واقعی از آنها رسید و در سایه این بینش، به اصلاح امور پرداخت. متاسفانه یکی از مشکلات جهان سوم و کشور ما این است که از این ابزار کارآمد، به درستی استفاده نمی شود.ودر بسیاری موارد یا بهانه برای سرکوب قرار می گیرد یا باسوءاستفاده از آن برای تخریب وتخلیه عقده ها به کار گرفته می شود. اعتماد