آرشیو سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۱
اقتصاد
۴
یادداشت

کشت دانه های روغنی، اصل کاهش وابستگی

داریوش محمودی (دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی)

وابستگی صنعت روغن نباتی به خارج با توسعه کشت پایدار دانه های روغنی روز به روز کم رنگ تر می شود.

صنعت روغن نباتی یک صنعت وابسته است. در حال حاضرافزون بر 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت (روغن خام یا دانه های روغنی) از خارج وارد و در کارخانجات داخلی تصفیه و فرآوری می شود. روغن های خوراکی از جمله مهم ترین مواد مورد استفاده در پخت وپز جهان هستند که درصد کاربرد روزانه این کالا در سطح کشورهای دنیا بسیار بالاست و به همین دلیل صنعت روغن خوراکی از صنایع بسیار مهم دنیای امروز محسوب می شود.

با توجه به اهمیت تولید دانه های روغنی هم در تهیه روغن های خوراکی و هم در تهیه کنجاله برای خوراک دام، می طلبد با یک برنامه ریزی منظم با توجه به اقلیم های مختلفی که در زمینه کشت دانه های روغنی در مملکت وجود دارد، نسبت به توسعه کشت دانه های روغنی و افزایش تولید داخلی، اهتمام جدی داشت. توسعه پایدار کشت دانه های روغنی نیازمند تدوین یک برنامه ده ساله است. سال گذشته افزون بر 212 هزار تن کلزا در کشور تولید شد و پیش بینی می شود امسال این رقم به بیش از 300 هزار تن برسد.

بزرگ ترین منبع استحصال روغن های نباتی دانه های روغنی یا گیاهان یک ساله نظیر سویا، ذرت، آفتابگردان و... است. دانه های روغنی مهم ترین محصولات حاوی روغن های نباتی اند که در کشاورزی از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

صنعت روغن نباتی شامل دو بخش روغن کشی و تصفیه روغن است. روغن نباتی از جمله کالاهای اساسی در سبد هزینه خانوار محسوب می شود. در مساله تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت روغن نباتی باید تلاش های بسیاری صورت گیرد. در حال حاضر بیش از 90 درصد منابع تولید روغن کشور از خارج تامین می شود و از این رو نقش قیمت جهانی روغن و دانه روغنی در قیمت های داخلی موثر است.