آرشیو چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۴
جهان
۲۰
همسایگان

ادامه اعتراض ها به نتایج همه پرسی قانون اساسی ترکیه

پیروزی «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در همه پرسی این کشور در راستای تغییر قانون اساسی که اختیارات وی را افزایش می دهد، منجر به اعتراض مخالفان شده و دست کم هزار نفر از معترضان در منطقه بشیکتاش در منطقه اروپایی استانبول به تظاهرات پرداختند؛ در منطقه آسیایی استانبول نیز نزدیک به 2 هزار تن از معترضان به خیابان ها آمدند. دیگر شهرهای ترکیه نیز شاهد اعتراض های پراکنده بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تجمع معترضان در آنتالیا به خشونت کشیده شد و در پایان 13 نفر در شهر آنتالیا که رای «نه» در همه پرسی داده بودند، بازداشت شدند. از سوی دیگر نتیجه همه پرسی ترکیه منجر به درگیری گسترده ای نیز میان شهروندان ترکیه و کردهای ساکن شهر رنه فرانسه شد. گفته می شود در جریان این درگیری ها دو نفر بازداشت شده و یک افسر پلیس زخمی شده است. در این شرایط شورای امنیت ملی ترکیه روز دوشنبه به ریاست «اردوغان» تشکیل جلسه داده و وضعیت فوق العاده را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

خبر دیگر اینکه «عمران محمد»، مدیر روابط عمومی دفتر سیاسی گروه تروریستی «احرار الشام» با انتشار توییتی در صفحه خود به زبان ترکی، ضمن «برادر» خطاب کردن «اردوغان»، پیروزی حاصل شده در همه پرسی روز یکشنبه این کشور را تبریک گفت. سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا نیز در گفت وگوی تلفنی با «اردوغان» این پیروزی را به وی تبریک گفتند. اردوغان دیروز همچنین اعلام کرد ممکن است برای پیوستن به اتحادیه اروپا نیز همه پرسی برگزار کند.