آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۶
سیاسی
۲۱

شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت 1636 داوطلب ریاست جمهوری را اعلام کرد

در انتظار رقابت داغ شش نامزد

فرناز حسنعلی زاده

اسامی نامزدهای واجد صلاحیت برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. شامگاه پنجشنبه، وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد شورای نگهبان از مجموع هزار و 636 داوطلب انتخابات پیش رو، صلاحیت 6 نفر را تایید کرده است. بنا بر این اطلاعیه، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی طبا، مصطفی میرسلیم وسید ابراهیم رئیسی نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند. بر این اساس، صلاحیت هزار و 630 داوطلب دیگر از جمله محمود احمدی نژاد، حمید بقایی، محمد هاشمی، مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی بابایی، مسعود زریبافان، مهدی کلهر و شماری دیگر از چهره های سیاسی و حزبی تایید نشد.

فهرست نامزدهای قطعی و نهایی ریاست جمهوری، 28 روز مانده به برگزاری انتخابات و در شرایطی اعلام شد که شورای نگهبان در ادوار گذشته علاوه بر 5 روز ابتدایی فرصت بررسی صلاحیت ها، از وقت اضافه قانونی نیز بهره می برد. با این حال، با وجود افزایش شمار داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، پرونده بررسی صلاحیت ها 5 روزه در شورای نگهبان بسته شد؛ البته نه در تهران. به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان این دوره از انتخابات به دلیل «همزمانی با جلسه کمیسیون های مجلس خبرگان» و «حضور فقها»ی این نهاد در قم، در این شهر برگزار شد. رویه ای که البته سخنگوی شورای نگهبان آن را معمول و رایج دانست.

به هر روی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری تا 28 اردیبهشت ماه فرصت دارند برای جلب آرا، برنامه های خود برای اداره کشور را به ترازوی قضاوت مردم بگذارند. در زیر سوابق،همچنین میزان اقبال هر کدام از نامزدها برای پیروزی در انتخابات پیش رو مرور می شود.