آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۰۴
اقتصادی
۴

رئیس مجمع واردات: همه فعالان اقتصادی از وضعیت تجارت خارجی کشور گلایه مندند

رئیس مجمع واردات با بیان این که همه فعالان حوزه اقتصادی، از وضعیت تجارت خارجی کشور به تناسب نوع فعالیت خود گلایه مند هستند گفت: ضعف در محدودسازی قاچاق، ضعف در مدیریت تجارت خارجی و ضعف در تعریف بسته های حمایت از تولید سبب می شود تولید آسیب پذیر شود.

علیرضا مناقبی، در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در واقع همه فعالان حوزه اقتصادی، از وضعیت تجارت خارجی کشور به تناسب نوع فعالیت خود گلایه مند هستند. این در حالی است که اگر تجارت خارجی، ساختاری متناسب با نیازهای اقتصادی کشور داشته باشد، می تواند به عنوان موتور محرکه تولید، ریل گذاری ارزشمندی برای سایر فعالیت های اقتصادی بعمل آورد.

وی ادامه داد: فضای تجارت خارجی کشور که معمولا در رسانه ها منعکس می شود اینگونه است که واردات، مقابل تولید قرار دارد، این در حالی است که ضعف در محدودسازی قاچاق، ضعف در مدیریت تجارت خارجی و ضعف در تعریف بسته های حمایت از تولید است که سبب می شود، تولید آسیب پذیر شود.

رئیس مجمع واردات افزود: همه می دانیم که اگر تولید کشوری متوقف شود در پرتوی آن بیکاری افزایش یافته و به دنبال آن، شاهد اثرات منفی بیکاری از جمله افزایش فقر، افزایش جرایم، افزایش مشکلات اجتماعی مانند طلاق، مشکلات روحی و روانی و... در جامعه خواهیم بود. آگاهی به اثرات مخرب بیکاری سبب می شود که هیچ وارد کننده قانونی و شناسنامه دار به دنبال تضعیف تولید ملی نباشد.

مناقبی اضافه کرد: کارنامه تجارت خارجی ایران در سال 95 نشان از آن دارد که جمع واردات و صادرات کشور بالغ بر 87 میلیارد دلار است که حدود نیمی از آن متعلق به واردات است و واقعیت این است که نزدیک به 85 درصد این واردات نیز شامل ماشین آلات، اقلام سرمایه ای و واسطه ای که مورد مصرف آنها در خطوط تولید است. براین اساس با این فروض، باید گفت نه 6 تا 8 میلیارد دلاری که به صورت قانونی وارد کشور می شود، بلکه آن 13 تا 15 میلیارد دلاری که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، تولید را در معرض خطر قرار داده است.

وی در پایان اضافه کرد: کارنامه تجارت خارجی کشورمان نشان می دهد که با توجه به ظرفیت های تولید داخلی و جمعیت کشور، سیاستگذاران اقتصادی باید محدودسازی پدیده شوم قاچاق را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت واردات، بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.